Thrills & Skills: A Sociological Study of the FIA World Rally Championship (WRC)

Om prosjektet [English]

Siden Det internasjonale motorsportforbundet etablerte formatet vi i dag kjenner som WRC (FIA World Rally Championship) i 1979, har VM i rally vokst til å bli en multimilliardindustri og transnasjonal kulturbegivenhet der årlige TV-seertall på sitt meste har bikket 800 millioner. I motsetning til eksempelvis VM i fotball foregår ikke VM i rally mellom nasjoner, men mellom transnasjonale konstellasjoner av team, og hvor en sesong kan sammenlignes med en turné som finner sted i rundt fjorten land fordelt på ett kalenderår.

Til tross for dette er studier av motorsport generelt og rally spesielt svært sjeldne i akademia, selv med den fremdeles voksende interessen i sosiologi for sporters samfunnsmessige betydning. På bakgrunn av dette er målet med mitt PhD-prosjekt delt i to. For det første ønsker jeg å identifisere hvilke grunntrekk i rallysportens sosiologi som har formet WRC i perioden 1979-2010. For det andre ønsker jeg, med utgangspunkt i WRC som systemorganisator av transnasjonale prosesser, å bidra til utviklingen av etnografiske forskningsteknikker i en globaliserende verden.

 

Feltarbeid, Rally Finland 2010

 

Veiledere for prosjektet

Anne Krogstad, professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (SV).

Helge Jordheim, Faglig leder for Kultrans (HF)

 

 

Hans Erik Næss er ansatt ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.