English version of this page

Nytt innovasjonsprogram for studenter i Oslo-regionen skal gi flere oppstartsbedrifter

Universitetet i Oslo, med Veksthuset for verdiskaping i spissen, leder et nytt samarbeidsprosjekt som skal styrke studentinnovasjonskulturen i Oslo-regionen. Prosjektet har fått støtte fra Innovasjon Norge. Målet er å få flere oppstartsbedrifter og mer verdiskaping. Med på laget er OsloMet, BI, Kristiania, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet og Startuplab.

Studenter i hage.

Studentene skal jobbe med egen oppgave med utgangspunkt i temaer som angår dem som klima, teknologi, studentliv, demografi og helse. I tillegg vil de få kunnskap om entreprenørskap gjennom forelesninger og workshoper. Foto: Jarli & Jordan/UiO.

Det kommer for få oppstartsbedrifter fra studenter ved utdanningsinstitusjonene i Oslo-regionen. Det vil Universitetet i Oslo (UiO), OsloMet – storbyuniversitetet, Handelshøyskolen BI, Høyskolen Kristiania, Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) og inkubatoren Startuplab gjøre noe med. Med støtte fra Innovasjon Norges ordning STUD-ENT entreprenørskapskultur etablerer de et nytt innovasjonsprogram som skal få studentene interessert i å starte bedrifter.

HIlde Nebb
Hilde Nebb, direktør Veksthuset for verdiskaping. Foto: UiO.

– Til tross for et sterkt innovasjonsøkosystem i Oslo, med inkubatorer, akseleratorer og klynger, kommer det få nye bedrifter fra studenter ved universitetene og høyskolene i regionen. I Veksthuset har vi sett at ved de mest innovative universitetene i verden, som Stanford University, Massachusetts Institute of Technology (MIT) og University of Oxford, er innovasjon en del av kulturen og sitter i veggene. I Oslo har vi ikke denne kulturen – ennå, sier Hilde Nebb, direktør i UiOs innovasjonsenhet Veksthuset for verdiskaping.

UiOs viserektor for forskning og innovasjon Per Morten Sandset er svært begeistret for det nye tilbudet.

Per Morten Sandset, viserektor for forskning og innovasjon UiO
Per Morten Sandset, viserektor for forskning og innovasjon UiO. Foto: UiO.

– Løsningen på mange av våre samfunnsutfordringer krever tverrfaglig samarbeid. Jeg har stor tro på at samarbeid på tvers av institusjoner som har ulike faglige profiler, vil gi oss bedre løsninger enn om vi jobber med dette hver for oss. Det er også gledelig at vi får på plass et nytt tilbud som gjør at vi styrker arbeidet med å få innovasjonstankegangen på plass allerede på studentnivå, sier han.

Også Innovasjon Norge som har etablert det nye virkemiddelet STUD-ENT entreprenørskapskultur, har tro på at det samarbeidsprosjektet vil utgjøre en forskjell for Oslo-regionen.

Håkon Haugli
Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto: Innovasjon Norge.

– Gjennom STUD-ENT-programmet ser Innovasjon Norge hvor mange dyktige og ambisiøse studentgründere som kommer fra norske universiteter og høyskoler. Men vi trenger flere. I Norge er vi bedre på å skape kunnskap av penger enn omvendt. For å lykkes i omstillingen av norsk økonomi, trenger vi både studenter og forskere som skaper og utvikler egne bedrifter. Derfor må universiteter og høyskoler fortsette arbeidet med å tilrettelegge for innovasjon og entreprenørskap. Vi er svært glad for å kunne bidra til å styrke arbeidet med studententreprenørskap og bidra til økt samarbeid i hele regionen, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Fokus på ideutvikling og kunnskap om entreprenørskap

I innovasjonsprogrammet vil de ta utgangspunkt i temaer som angår studentene som klima, teknologi, studentliv, demografi og helse. Studentene definerer selv oppgave og jobber med ideutvikling gjennom bruk av Design Thinking som er en metode der man utvikler nye løsninger gjennom å sette brukerne og deres behov i sentrum. Utdanningsinstitusjonene bidrar med veiledning og undervisning rundt viktige tema gjennom et år der målet er at de skal etablere en bedrift.

Markedsføringen av det nye programmet starter på nyåret. I mars skal studentteamene jobbe med ideutvikling. Etter dette vil noen bli valgt ut til å få støtte til å jobbe videre med ideene sine.

Planer for fem års drift

Samarbeidsprosjektet har fått 900 000 kroner fra Innovasjon Norge til første års drift og skal drives videre i fem år med finansiering fra de involverte utdanningsinstitusjonene. Suksessen skal måles i antall søknader til Innovasjon Norges STUD-ENT-program, antall selskaper og deres levetid samt andelen kvinner i ledelsen.

Seniorrådgiver Nicolay Bérard-Andersen, som har ansvar for studentinnovasjonsarbeidet i Veksthuset for verdiskaping, er initiativtaker og prosjektleder.

Innovasjonsøkosystemet og studenter godt påkoblet

I tillegg til partnerne i prosjektet bidrar også inkubatorene Sharelab, Aleap og Oslo Cancer Cluster Incubator. Ved UiO har Veksthuset for verdiskaping koblet på flere studentforeninger: Studentforeningen for farmasøytisk innovasjon, Studentforeningen for medisinsk innovasjon og UiO Mikro: linjeforeningen for robotikk og intelligente systemer samt Insj UiO.

Samarbeider også om fond for studenter

De akademiske partnerne i prosjektet, er de samme som driver Studentenes entreprenørskapsfond i Oslo (SEFiO) der studenter kan søke om 25 000 kroner i støtte til å utvikle innovasjonsideer.

Det nye samarbeidsprosjektet ble søkt under navnet KICK-STARTSTUD-ENT: Styrke stud-ent-kulturen i Oslo regionen. Første oppgave nå er å finne endelig navn på innovasjonsprogrammet.

Av Norunn K. Torheim
Publisert 18. des. 2023 08:27 - Sist endret 12. feb. 2024 13:50