English version of this page

Nyhetsbrev april 2024

Veksthuset for verdiskaping – UiOs innovasjonsenhet for livsvitenskap, helse og teknologi.

Studentinnovasjon i siget

Studenter på workshop

Co-Create sparket i gang med Design Thinking-workshoper

Vårt nye studentinnovasjonsprogram Co-Create handler om å hjelpe studenter med å gjøre store ideer om til virkelige løsninger på virkelige problemer. Studenter i Oslo-regionen som er nysgjerrige på oppstartsselskaper og entreprenørskap eller bare liker å løse problemer, kan delta. I midten av mars sparket vi i gang Co-Create med Design Thinking-workshoper om Calm Tech Futures og Medicine, AI and Dignity med Joseph Makokha som satte studentene i sving. Forskningsparken var til stede og intervjuet deltakerne og arrangørene.

Neste Co-Create-arrangement: Dark Horse Event 16. april

Her kan studenter ta fram igjen innovative ideer som tidligere har virket for ville. Her kan studentene utforske ideene med mentorer og studenter fra ulike fagfelt og akademisk bakgrunn. Du kan komme med egen idé eller få en idé under arrangementet. Om du mangler et team, kan du komme og bli med i ett.

Søk støtte fra SEFIO til innovasjonsprosjekt

Studenter kan søke Studentenes Entreprenørskapsfond i Oslo (SEFiO) om opptil 25 000 kroner. SEFiO er et samarbeid mellom UiO, BI, OsloMet, NMBU og Kristiania. UiO er medlem gjennom Veksthuset for verdiskaping.

Ledige stillinger i Veksthuset

Arrangement

illustrasjonsfoto post-it-lapper

Vi varmer opp til Arendalsuka: Bli med på innspillstorg om realisering av veikartet for helsenæringen

22. og 23. april arrangerer vi et drop-in innspillstorg i Forskningsparken som oppvarming til arrangement om helsenæringen under Arendalsuka. Hvordan kan vi hver for oss og sammen bidra til å realisere veikartet for helsenæringen? Og hvilke virkemidler og rammebetingelser må på plass for å skape vekst i helsenæringen? Vi har gråpapir og post-it-lapper. Kom innom når det passer deg i tidsrommet vi har satt av: 22. april og og 23. april kl. 10–15. Veksthuset for verdiskaping, UiO og Forskningsparken er til stede og kan svare på spørsmål. En rekke aktører i innovasjonsøkosystemet er partnere.

Helsenæring på Arendalsuka

14. august arrangerer vi møtet Helsenæringen fra A til Å – slik lykkes vi med å realisere veikartet sammen med en rekke andre aktører i innovasjonsøkosystemet.

Innovasjonskonferansen Science Impact

25. september arrangerer vi innovasjonskonferansen Science Impact for andre gang sammen med en rekke interne og eksterne partnere. Tema i år er kunstig intelligens innen livsvitenskap og energi. Konferansen er en del av Oslo Innovation Week.

Kommende kurs Helseinnovatørskolen

Kurs for vitenskapelige og ledere

Hvordan kombinere forsker- og innovatørrollen? Og hvordan kan man øke innovasjonskapasiteten i laben?

12.–13. juni 2024 i København

Påmeldingen åpner 8. april. Følg med på kursnettsiden og vår LinkedIn-konto.

Kurs 2 Entreprenørskap i helsetjenesten

Benytt muligheten til å oppleve ett av Skandinavias mest avanserte støtteapparater for helseinnovatører.

3 moduler à 2–3 dager i september og oktober i Oslo og i november i Stockholm

Påmeldingen åpner 7. mai. Følg med på kursnettsiden og LinkedIn-konto.

Ny samleside for interne innovasjonsmidler ved UiO

UiO har flere ulike støtteordninger for innovative forskere. I 2024 blir det lyst ut totalt rundt 16 millioner kroner fra interne midler. Veksthuset har laget oversikt over UiOs innovasjonsutlysninger og søknadsfrister for å gjøre søknadsprosessene mer forutsigbare for forskerne. Nå finner du oversikt over UiOs innovasjonsmidler og Veksthusets såkornmidler samt utlysningene fra innovasjonsprogrammene SPARK Norway og SPARK Samfunnsinnovasjon samlet på én side.

Innovasjonsprisen 2024

Innovasjonsprisen banner

Delta i Inven2s innovasjonskonkurranse Innovasjonsprisen 2024 (tidligere Idéprisen). Konkurransen er åpen for ansatte ved Universitetet i Oslo og i Helse Sør-Øst. Hovedpremien på 500 000 kroner. Frist 1. mai.

Ny i Veksthuset

Sander Tufte. Foto: Inven2

Etter en periode som entrepreneur-in-residence hos UiOs teknologioverføringskontor Inven2 har ferden gått videre til Veksthuset for verdiskaping for Sander J. Tufte. Han skal være med på laget til Veksthuset det neste halvåret. Sander har erfaring fra både Forskningsrådet, Innovasjon Norge og helseindustri. I Veksthuset skal han jobbe med innovasjonsoppdraget til UiO med særlig fokus på å tilrettelegge for strategisk samarbeid med næringslivet.

Påminnelse: Årsrapport 2023

Illustrasjon innovasjonstjenester og bilder forskere

I mars-nyhetsbrevet som ble sendt i påska, kunne du lese vår årsrapport for 2023 med beskrivelse av hvordan vi i 2023 har jobbet med våre lavterskel-innovasjonstjenester for å støtte innovative forskere og styrke innovasjonskulturen ved UiO. Målet vårt er at mer kunnskap fra forskningen ved UiO skal tas i bruk og komme samfunnet til nytte.

I årsrapporten kan du også lese intervjuer med forskere ved våre to eierfakulteter som har benyttet seg av våre tjenester. De forteller om sine forsknings- og innovasjonsprosjekter og hvordan Veksthusets tjenester har vært til hjelp for dem.

To personer som diskuterer

Kontakt oss om du har en innovasjonsidé i tidlig fase!

Vi byr på skreddersydd veiledning og støtte, inkludert såkornmidler på inntil 200 000 kroner. Ta kontakt med oss dersom du vil diskutere hvordan du kan gå videre med din innovasjonsidé i tidlig fase.

Følg oss på LinkedIn

Publisert 5. april 2024