English version of this page

Nyhetsbrev august 2023

Veksthuset for verdiskaping – UiOs innovasjonsenhet for livsvitenskap, helse og teknologi.

Møt oss på Arendalsuka

innledere Arendalsuka og logo arrangører

16. august: Veikart og verdikjeder viktige verktøy for å realisere potensialet i ny norsk helsenæring

Norge skal bli ledende på helsenæring. Hva betyr regjeringens veikart for helsenæringen og verdikjedene vi presenterer i møtet for arbeidet framover?

Med Mari Sundli Tveit, Forskningsrådet / Håkon Haugli, Innovasjon Norge / Erling Nordbø, Aleap / Fredrik Sørlie, Arbeiderpartiet / Lena Nymo Helli, Norway Health Tech / Ingvild Aaløkken, Statens legemiddelverk / Sveinung Hole, Sarsia / Per Morten Sandset, HelseOmsorg21-rådet / Solveig Kristensen, Universitetet i Oslo / Øystein Soug, Arxx Therapeutics / Hanne Mette Kristensen, The Life Science Cluster / Monica Larsen, LMI

Arrangører: Veksthuset for verdiskaping UiO, Aleap, LMI, The Life Science Cluster og HelseOmsorg21-rådet

Tid og sted: 16. august kl. 10–11 deretter mat og mingling, Thon hotel Arendal

17. august: Næringslivet må forske, utvikle og innovere mer. Hvordan kan universiteter og høyskoler bidra?

Norge har en lavere andel FoU enn våre nordiske naboer og land vi liker å sammenligne oss med, målt i prosent av BNP. Særlig lav er andelen FoU utført og finansiert av næringslivet. Dette vil regjeringen gjøre noe med og setter som mål at FoU-investeringene i næringslivet skal utgjøre to prosent av BNP innen 2030. Arbeidet med en strategi for å nå målet er i gang. Målet tilsvarer nær en dobling på åtte år – hvordan skal det la seg gjøre?

Arrangører: Universitetet i Oslo, Universitetet i Agder, NTNU, Universitetet i Stavanger, Høyskolen Kristiania, OsloMet, UiT Norges arktiske universitet

Tid og sted: 17. august kl. 15.00–15.50, UiA-teltet, Arendal

Se andre arrangementer på Arendalsuka i regi av Universitetet i Oslo

Meld deg på innovasjonskonferansen Science Impact 27. september!

science-impact

Innovasjonskonferansen Science Impact 2023 – tomorrow's solutions start today 27. september er en møteplass for akademia, sykehus, instituttsektoren, offentlig sektor, oppstartsselskaper og næringsliv som jobber med innovative løsninger på framtidige utfordringer innen helse og miljø. Sesjoner om hjernen, hjertet, kroppen, energiproduksjon, energilagring og planetens helse med topp innledere og gode nettverksmuligheter! Konferansen er en del av Oslo Innovation Week.

Hvordan utvikler vi løsninger for å sikre en bærekraftig helsetjeneste som vil ha færre ressurser i framtida? Hvordan unngår vi at vi blir syke i utgangspunktet? Hvordan utvikler vi løsninger for et bærekraftig energisystem? Hvordan kan teknologi bidra til nye løsninger? Hvordan bør akademia og næringsliv samarbeide for å øke forskningens samfunnsnytte?

Se programmet og meld deg på!

Utlysning: UiOs innovasjonsmidler for forskere

Forsker som skriver

Er du en forsker med en innovativ idé til et nytt produkt eller en ny tjeneste, løsning eller teknologi basert på forskningen din, men trenger finansiering for å utvikle ideen videre? Sjekk UiOs utlysning av innovasjonsmidler. Utlysningen gjelder alle fagområder ved UiO. UiO har satt av 5 millioner kroner til utlysningen og lyser ut midler i to kategorier:

• Midler til idé- og konseptfasen på inntil 50 000 kroner per prosjekt
  • Midler til test- og videreutviklingsfasen på inntil 400 000 kroner per prosjekt

Søknadsfrist: 31. august 2023

Veksthuset for verdiskaping administrerer søknadsprosessen på vegne av UiO. Send epost til innovation@growthhouse.uio.no dersom du har spørsmål.

Utlysning: Felles postdoktorprogram innen molekylær livsvitenskap i Oslo

Offentlige institusjoner og næringsliv er blant dem som er kvalifisert til å søke sammen med gruppeledere ved Norsk senter for molekylærmedisin (NCMM) ved UiO.

Søknadsfrist: 31. oktober 2023

Utlysningen er ikke lenger aktiv.

Internship: Fra medisinstudent til gründer og studentmentor

Live Fosmark, Mari Zimmerman og Marta Eklo

Æira er et VR-simuleringsprogram som har som mål om å minske gapet mellom lesesalen og behandlingsrommet for medisinstudenter. Grunnlegger og leder av Æira, Mari Zimmermann, var den første som fikk støtte fra Veksthuset da hun var medisinstudent i 2021. Året etter fikk hun STUD-ENT-stipend fra Innovasjon Norge og flyttet inn i helseinkubatoren Aleap i Forskningsparken på høsten.

I sommer åpnet hun dørene for to medisinstudenter gjennom internship-programmet som drives av Studentforeningen for medisinsk innovasjon og Studentforeningen for farmasøytisk innovasjon med støtte fra Veksthuset. Studentene hjelper med å kvalitetssjekke og utvikle det medisinske innholdet i simuleringsverktøyet. På bildet: student Live Fosmark, Mari Zimmermann og student Marta Eklo, foto: Hanna Victoria Steen Davidescu, MedWatch.

Fra internship til vitenskapelig publikasjon

I 2021 hadde medisinstudent Gudrun Reitan internship i Roche. Det resulterte i videre arbeid og vitenskapelig publikasjon i samarbeid med Norges Blindeforbund, Oslo universitetssykehus, Universitetet i Oslo og Roche med henne som førsteforfatter.

Søk om plass på Aleaps bootcamp for entreprenører i tidlig fase

Har du en idé til en helseløsning? Har du en egen helsestartup, men vet ikke hvordan du skal ta den til neste nivå? Eller vil du lære mer og forstå hva som skal til? Søk om plass på høsten utgave av Aleaps bootcamp. Veksthuset for verdiskaping og UiOs og OUS' teknologioverføringskontor Inven2 er partnere.

Søknadsfrist: 30. september

To personer som diskuterer

Kontakt oss om du har en innovasjonsidé i tidlig fase!

Vi byr på skreddersydd veiledning og støtte, inkludert såkornmidler på inntil 200 000 kroner. Ta kontakt med oss dersom du vil diskutere hvordan du kan gå videre med din innovasjonsidé i tidlig fase.

Følg oss på LinkedIn