English version of this page

'Unleashing Potential' - Innsikt fra Honours-konferanse i Nederland

Høyere utdanning i Nederland har lang erfaring med ulike Honours-program og tilbud. Hele 15 år med Honours ble markert den 6. og 7. juni ved Hogeschool Saxion og University of Twente under konferansen med tittelen ‘Unleashing Potential’. Honours-student Klara Vickhoff Lie og vitenskapelig assistent Sara Høye Alfsen fra INTED reiste ned for å delta. 

To kvinner holder foredrag

Dyktige akademikere og studenter ledet deltakere gjennom konferansen

De to dagene besto av et tett program med utallige inspirerende workshops og interaktive foredrag av dyktige akademikere, undervisere og studenter, samt interessante diskusjoner og idémyldring blant alle deltakere. Energiske Honours-studenter stilte som konferansierer og veiledet deltakerne gjennom programmet. Konferansens tittel, ‘Unleashing Potential’, samt stikkordene ‘potential’, ‘purpose’ og ‘passion’, var ingen tilfeldighet. Gjennom dagene viste det seg en tydelig felles enighet om behovet for å rette søkelyset mot personlig utvikling og velvære, samt sosial tilhørighet blant studentene. Dette bygger blant annet på ‘Inner Development Goals’, som kan brukes til å veilede og styrke både den enkelte student og grupper i undervisningsaktiviteter. Dersom hver student får anledning til å dyrke og frigjøre sitt potensial og lidenskap åpnes dørene til uendelige muligheter – og ikke minst handlekraft til å ta dem.

Dette ble eksplisitt under workshopen ‘Purpose-Driven Learning (PDL) for Sustainable Futures & Human Flourishing’, med formålet om å “match[…] the students potential and longing with the urgent needs of the world”. Workshopen inviterte til en idémyldring om hvordan høyere utdanning i større grad kan legge til rette for sosial tilhørighet og relasjoner blant medstudenter og på tvers av disipliner, samt økt kontakt med omverdenen. Dette ble også videre poengtert i presentasjonen av en samfunnsøkonomisk modell av ‘Societal Impacts of Honours’, samt den afrikanske filosofien ‘Ubuntu’ som betyr ‘I am because you are’. Foredraget om forskningsprosjektet ‘Meaning in Life - Encouraging the Experience of Personal Meaning in Education’ understrekte videre behovet for å bryte med utdaterte men inngrodde forestillinger og språk om utdanning, deriblant synet på disipliner som isolerte siloer.

Person leder workshop

Praktiske eksempler og ideer ble presentert på en rekke posters av undervisningsmetoder, initiativ, journals, og pitcher. Blant disse var ‘The Dress’, inspirert av Repko og Szostak’s (2021) Pressure Cooker Interdisicplinary Research Process, og det studentdrevne tidsskriftet ‘Glocality’, der studenter verden over kan få en publiseringsplattform. Det å bygge relasjonelle nettverk, både lokalt og globalt, ble også et sentralt fokus i panelsamtalen med European Honours Council. Flere og ulike Honours-program, samt andre innovative undervisningsformasjoner, vokser frem verden over. Det finnes et enormt potensial dersom vi kan inspirere og lære av og med hverandre, på tvers av nasjonale, sosiale, kulturelle og disiplinære grenser.

Plakat med tekst og bilde av en kjole som beskriver undervisningsprosjektet 'the Dress'

Gjennomgående sirkulerte samtalene rundt behovet for en helhetlig forståelse for og å ta på alvor hva det betyr å være student og ung voksen i dag. Vi lever i en verden som konstant krever vår oppmerksomhet og handlekraft. Vi skal ta stilling til og ansvar for store komplekse globale problemer. Det er bred enighet om at disse problemene krever kompetanse og erfaring på tvers av disipliner, fagområder og sektorer. Selv om det finnes enorm variasjon i hvordan dette kan læres og undervises i praksis, er det derimot liten tvil om at det krever samskapende tverrfaglige og tverrsektorielle samarbeid. INTED har som et av sine kjerneambisjoner å utforske de mange mulighetene for å tilrettelegge slike samarbeid. Mye potensiale ligger i formålsrettet å utforske utenfor etablerte rammer og dyrke det vi lidenskapelig brenner for i fellesskap.

Referanser

Repko, A. F., & Szostak, R. (2021). Interdisciplinary research: Process and theory (4th ed.). Sage.

Av Sara Høye Alfsen
Publisert 5. juli 2024 09:38 - Sist endret 23. juli 2024 13:00