Sommerjobb for studenter ved INTED sommeren 2024

Sommerjobb for engasjerte studenter hos INTED - senter for tverrfaglig utdanning - bidra til å utvikle bedre tverrfaglig undervisning! 

Har du lyst til å bidra til å utvikle kunnskap og kompetanse om tverrfaglig utdanning? INTED arbeider med å utvikle tverrfaglig kompetanse i høyere utdanning og ønsker hjelp fra engasjerte og kreative studenter til å utvikle undervisningen videre.

1) Sommerjobb med tverrfaglige prosjekter i INTED 2024 

2) Sommerjobb til forskningsassistenter i forskningsprosjekt innen tekst-analyse med store språkmodeller i INTED 2024

Sommerjobb på tverrfaglige prosjekter i INTED 2024 

Sommer 2024 vil det kunne være mulig å jobbe i et tverrfaglig forskningsprosjekt eller med tverrfaglig utdanning. Du vil jobbe i et team med flere studenter som arbeider med tverrfaglige problemstillinger, inkludert å utvikle caser og oppgaver som kan brukes som læringsmaterialer i tverrfaglige kurs. Du må være bachelorstudent på UiO, og være interessert i tverrfaglighet.  Prosjektet vil være av inntil 4 ukers / 150 timers varighet med fleksibel arbeidstid.

Send en kort søknad (maks en halv side) om din motivasjon for å søke på stillingen og erfaring du har med tverrfaglig utdanning, med CV og karakterer. Søknader kan sendes til: h.v.haynes@mn.uio.no, innen 30/4. Merk søknaden ”INTED-sommerjobb”.

Sommerjobb som forskningsassistenter i forskningsprosjekt innen tekst-analyse med store språkmodeller 2024

Vi tilbyr sommerjobb i 4-6 uker som forskningsassistent for bachelorstudenter på et prosjekt knyttet til tekst-analyse ved bruk av store språkmodeller. Vi arbeider med hvordan store språkmodeller representerer og klassifiserer konsepter og tekstinnhold. Når store språkmodeller – slik som gpt, Mistral eller llama – trenes, fremkommer både en modell som gir en sannsynlighetsfordeling for det neste ordet i en sekvens, men også en modell som avbilder en tekst over til en mangedimensjonal vektor. Vi kaller denne siste modellen en tekst-embedding.

Tekst-embeddingen angir tekstens mening med et sett med tall – en vektor – og vi kan bruke denne vektoren til å sammenlikne og analysere tekster. Det er dessuten et interessant vitenskapelig problem i seg selv å forstå hvordan disse modellene representerer meningsinnholdet i tekster gjennom en slik avbildning.  I dette prosjektet vil du arbeide sammen med en forskningsgruppe som arbeider med å anvende tekst-embeddinger til å analysere tekst og med å forstå hvordan tekst-embeddinger er knyttet til representasjon av mening i språkmodeller. Vi mener dette vil revolusjonere hvordan vi arbeider med kvalitative metoder på tvers av mange vitenskaper. Vi er i ferd med å bygge opp forskningsteamet rundt dette med to nye PhD-studenter og en postdoc på to sentre for fremragende utdanning, Center for Computing in Science Education og Center for interdisciplinary education – INTED.

For tiden arbeider tre tidligere honours-studenter med dette, to med en bakgrunn fra filosofi og en med en bakgrunn fra realfag – så det er rom for både realfaglige og ikke-realfaglige studenter i prosjektet. Vi ønsker å ansette et tverrfaglig team på 2-3 studenter for å arbeide med dette. Teamet vil få en arbeidsplass i CCSE sine lokaler. Send en kort søknad (maks en side) med karakterutskrift til h.v.haynes@mn.uio.no 30/4. Merk søknaden  "INTED-tekstanalyse”.

Publisert 14. feb. 2024 10:36 - Sist endret 19. apr. 2024 14:50