English version of this page

Evaluering og undervisningsforskning

INTED skal utvikle et rammeverk for å teste senterets framgang og påvirkningskraft. 

Framgang vil bli sammenlignet med utgangspunkt i et år før prosjektstart, og evaluert på forskjellige parametere. Parameterne vil blant annet være:

  • Tverrfaglig kompetanse i intervjuer
  • Motivasjon og holdning i intervjuer
  • Langsiktig påvirkningskraft sett gjennom longitudinelle studier
  • Tilpassing gjennom endringer i strategi, reguleringer og læringsutbytte
  • Kultur og spredning gjennom intervjuer og utbytte målinger

Evalueringen vil bli tatt aktivt i bruk for å tilpasse senterets aktiviteter og læringsutbytte hvor studenter og undervisere utvikler og internaliserer tverrfaglig kompetanse. I tillegg vil evalueringen brukes for å sikre senterets suksess i å bygge en kultur for tverrfaglig læring, spredning og intern undervisningsforskning.

Kvalitative studier

Utviklingen av tverrfaglig kompetanse og samarbeidsrelaterte evner vil bli studert i studenter, undervisere og ledelse. Vi vil også studere påvirkningen til intervensjoner som tverrfaglige økter, kurs og programmer for studenters samarbeidskompetanse.

Standariserte målinger og rubrikker

Vi vil tilpasse og introdusere spørreundersøkelser og målinger fra “the Kaleidoscope project”1. Rubrikkene vil bli tilpasset og brukt for å måle tverrfaglig kompetanse i studenters tekster. Dette kan brukes på refleksjonsnotater, essays og prosjekter i tverrfaglige kurs i det tverrrfaglige Honoursprogrammet, men også andre programmer. Rubrikkene vil bli testet for og tilpasset til norske forhold. I modellen som går fra forsøk til evaluering for så skalering må vi involvere undervisere i forskning og evalueringsprosesser som de ikke nødvendigvis er kjent med. Vi vil derfor bidra med å støtte undervisere og utvikle en guide som er tilpasset de forskjellige disiplinene. Vårt mål er at evaluering skal være en integrert del av undervisningsutvikling.

En solid utdanningsfaglig forskningsgruppe

En slik gruppe er essensiell for å forstå, tilpasse og kontinuerlig forbedre våre aktiviteter og å bygge en evidensbasert tilnærming til metoder og spredning av resultatene. Vi vil derfor danne en gruppe bestående av Prof. M. Sutphen (utdanningsvitenskap ), Asc. Prof. T. Odden (naturvitenskapelig utdanningsvitenskap) og en postdoc (Postdoc1) med støtte fra de internasjonale samarbeidspartnerne Prof. P. Felten, Elon Univ., Georgina Born, Oxford, og Prof. M. Wolfensberger, Hanze Univ.

 

(1)Kezar, A.; Elrod, S. Facilitating Interdisciplinary Learning: Lessons from Project Kaleidoscope. Change: The Magazine of Higher Learning 2012, 44 (1), 16–25.

Publisert 23. juni 2023 15:26 - Sist endret 18. des. 2023 11:08