Kultur for tverrfaglig læring og undervisning

For å fasilitere tverrfaglig læring og undervisning må vi bygge strukturer og aktiviteter som fremmer kultur for tverrfaglig kompetanse.

 

For å motivere og guide undervisere til tverrfaglig utvikling vil vi informere og stimulere gjennom INTED workshops, pedagogiske kurs og understående incentivordninger. Undervisere kan bidra gjennom å utvikle og integrere seminarer, kurs og komponenter i deres undervisning. De kan også integrere et tverrfaglig prosjekt i kurset de underviser i.

Transformasjonsteam

Hvert år, kan undervisere og studenter (som har gjennomgått fasilitator programmet) søke om midler for tverrfaglige transformasjonsteam. Det vil bestå av 1-2 undervisere, 1-3 studenter og motta støtte ifra LINK til å utvikle kursmaterialer, seminarer prosjekter eller metoder. For å sikre et evidensbasert utdanningsopplegg vil undervisere som har relevant pedagogisk trening bli prioritert, og de vil motta veiledning i prosessen.

Det tverrfaglige fasilitator-programmet

Studenter er mye brukt som læringsassistenter (LA) i kurs, seminarer og prosjekter. Alle LA som underviser i tverrfaglige kurs vil delta i et fasilitatorprogram for å sertifisere dem som tverrfaglige fasilitatorer.

Programmet vil bli inspirert av LA-programmet, og vil introdusere både generelle og tverrfaglige pedagogiske prinsipper. De vil i tillegg gjennomgå en modul for undervisningsutvikling som forbereder dem til å delta i, eller lede transformasjonsteams.

Studenter vil også bli trent til å holde tverrfaglige økter ved å først delta, så ved å være med å fasilitere økten under veiledning og opplæring i fasilitatorprogrammet, før de er ansvarlige for å organisere økten selv under veiledning av en mentor. Dette vil gjøre øktene skalerbare, lære opp studenter i tverrfaglig lederskap. På sikt vil det forbedre den pedagogiske kvalitetene av akademikere - som alle selv en gang var studenter.

Tverrfaglig studentdreven forskning

Basert på vår erfaring med studentdrevne forskningsprosjekter, vil vi ha åpne muligheter for tverrfaglige forskningsprosjekter for studenter. Her søker forskere om midler for team for 2-3 studenter.

Dette vil gi studenter erfaring med forskning, som er spesielt gunstig for humanoria og samfunnsvitenskap, hvor det er få slike muligheter. Det vil også fungere som en måte å eksponere senterets aktiviteter og rekruttere undervisere til dem.

Tverrfaglig Fellows-program

For å incentivere undervisere til å investere i tverrfaglig undervisnings utviklingen og utvide INTED teamet vil vi introdusere et “Fellows”-program, basert på et konsept fra Michigan State University.

Vinnere må beskrive et tverrfaglig utdanningsprosjekt, og vil bli frikjøpt fra undervisning (en dag ukentlig for et år), få et kurs i transformasjonsteam og delta i kohortmøter annenhver måned.

Dette vil bygge deres undervisningsportefølje for å bli professor og medlemmer av det pedagogiske akademiet.

Et parallelt program vil bli iverksatt for studenter.

Kulturbygging

Vi vil utvikle programseminarer for honoursstudenter, evaluere og bruke deres opplevelser for å bygge læringsomgivelser for andre programmer. Vi vil styrke sentrene for læring og undervisning, spesielt for humanoria og samfunnsvitenskapene.

Gjennom de disiplinære læringssentrene vil vi anvende spredning og pedagogiske metoder til undervisernes fagbakgrunn - de snakker undervisernes “språk” - noe som er sentralt for suksessfull spredning og formidling av senterets kunnskap.

Publisert 23. juni 2023 15:26 - Sist endret 24. jan. 2024 13:49