English version of this page

Studentdrevne aktiviteter

Studentdrevne prosjekter er en viktig del av aktivitetene våre. Senteret har som mål å inkludere studentene i utvikling av nye tverrfaglige prosesser. Denne kompetansen er viktig for å løse framtidige utfordringer som vil kreve samarbeid og kritisk tenking på tvers av disipliner.

Har du en idé? 

Er du student og har en ide til et tverrfaglig prosjekt eller en student-aktivitet som du tror kan være nyttig for miljøet ditt. Skrive en kort søknad og send til Helene Victoria Haynes, merk "INTED - student-aktivietet". 

Pågående prosjekter:

Forskningsprosjekt innen tekst-analyse med store språkmodeller

Vi tilbyr sommerjobb i 4-6 uker som forskningsassistent for bachelorstudenter på et prosjekt knyttet til tekst-analyse ved bruk av store språkmodeller. Vi arbeider med hvordan store språkmodeller representerer og klassifiserer konsepter og tekstinnhold. Når store språkmodeller – slik som gpt, Mistral eller llama – trenes, fremkommer både en modell som gir en sannsynlighetsfordeling for det neste ordet i en sekvens, men også en modell som avbilder en tekst over til en mangedimensjonal vektor. Vi kaller denne siste modellen en tekst-embedding.

Tekst-embeddingen angir tekstens mening med et sett med tall – en vektor – og vi kan bruke denne vektoren til å sammenlikne og analysere tekster. Det er dessuten et interessant vitenskapelig problem i seg selv å forstå hvordan disse modellene representerer meningsinnholdet i tekster gjennom en slik avbildning.  I dette prosjektet vil du arbeide sammen med en forskningsgruppe som arbeider med å anvende tekst-embeddinger til å analysere tekst og med å forstå hvordan tekst-embeddinger er knyttet til representasjon av mening i språkmodeller. Vi mener dette vil revolusjonere hvordan vi arbeider med kvalitative metoder på tvers av mange vitenskaper. Vi er i ferd med å bygge opp forskningsteamet rundt dette med to nye PhD-studenter og en postdoc på to sentre for fremragende utdanning, Center for Computing in Science Education og Center for interdisciplinary education – INTED.

For tiden arbeider tre tidligere honours-studenter med dette, to med en bakgrunn fra filosofi og en med en bakgrunn fra realfag – så det er rom for både realfaglige og ikke-realfaglige studenter i prosjektet. Vi ønsker å ansette et tverrfaglig team på 2-3 studenter for å arbeide med dette. Teamet vil få en arbeidsplass i CCSE sine lokaler. Send en kort søknad (maks en side) med karakterutskrift til h.v.haynes@mn.uio.no 30/4. Merk søknaden  "INTED-tekstanalyse”.

Fullførte prosjekter:

Sommerprosjekter INTED

INTED har sommeren 2023 ansatt studenter som har jobbet med ulike prosjekter. Målet har vært å jobbe sammen for å undersøke tverrfaglige temaer og utforme rapporter som INTED kan bruke for videre senteraktivitet. Prosjektet har resultert i tre separate rapporter skrevet av studentene, og dekker tre separate temaer.

Forskning på interdisiplinær undervisning

Fokusområdet for den første rapporten har vært å gjennomføre en litteraturgjennomgang av forskning gjort på interdisiplinær undervisning. Denne ser både på litteratur rund gjennomføring av interdisiplinær aktivitet og rammeverk for vurdering av interdisiplinæritet i kurs og interdisiplinær kompetanse studenter.

Gjennom disse målsetningene gir rapporten også et innblikk i ulike tilnærminger til og refleksjoner rundt interdisiplinær utdanning. I rapporten understrekes problemområder innen forskningslitteratur på tverrfaglig utdanning, samt utfordringer ved gjennomføring av tverrfaglighet innen interdisiplinær aktivitet.

Undervisningsmetoder

En annen rapport har undersøkt ulike metoder for workshoper og aktiviteter gjort over kortere tidsspenn med interdisiplinære grupper. Målet med denne rapporten er å skape en oversikt over metoder som kan brukes for å fremme interdisiplinæritet i studenter på ulike måter, samt gi en innsikt i hvor mye forskning som er gjort på disse metodene. Disse oppsettene kan være gunstige å ha et innblikk i dersom en ønsker å sette opp aktiviteter som fremmer interdisiplinær kompetanse, men over et kortere tidsrom enn for eksempel et emne.

Interdisiplinær aktivitet på UiO

En siste rapport har kartlagt interdisiplinær aktivitet på UiO, både på emne- og programnivå, innenfor Bachelor- og Masterundervisning. Rapporten går gjennom emner og programmer fakultetsvis, og lister opp relevante emner og programmer, samt diskuterer hvordan interdisiplinæritet utføres i praksis sammenlignet med vår definisjon av interdisiplinæritet. Denne rapporten er gunstig for å få en samlet oversikt over alt som kan regnes som tverrfaglig undervisning på universitetet.

Rapportene utviklet av studentene i regi av INTED kan brukes til videre utvikling av senteraktivitet.

Studentprosjektene har: 

  • Mobilisert studentaktivitet
  • Tillat studenter å bruke egen kompetanse til å sette sammen noe som kan være nyttig for senterets videre planlegging
  • Gitt de involverte studentene verdifull kompetanse og erfaring.
Publisert 16. juli 2023 14:42 - Sist endret 6. mars 2024 09:25