Idémyldring
Første fase ved denne metoden startes med en idémyldring der studentene får 4-6 minutter på å skrive ned tre ideer knyttet til tema på Post-its individuelt. Deretter sendes lappene til neste person som legger til kulepunkter for å utdype ideene. Fortsett til alle i gruppen har bidratt til hver idé.
Narrowing down
Deretter settes det i gang en gruppediskusjon i andre fase for å snevre inn ideene og bli enige om de mest lovende ideene som bør utforskes videre. Her er det viktig å holde kun en samtale om gangen og holde seg til tema. I denne fasen kan trafikklys-metoden brukes. Studentene går over og vurderer ideene individuelt og markerer dem med grønt, gult eller rødt. Når alle har markert ideene, går gruppen over dem i plenum, samler de ideene med mest grønne markeringer og diskuterer hvilke som bør bli utforsket videre eller muligheter til å kombinere ulike ideer. Gruppen skal til slutt komme frem til en endelig idé.
Refleksjoner
Avsluttende refleksjoner og tilbakemeldinger, både individuelt og i plenum, bidrar til økt læringsutbytte fra aktiviteten for både deltakere og fasilitatorer.
Kilde:
Transition Makers Toolbox. (n.d.) Brainstorming with Eureka.