Eksamen i koronaland

Dette er en dokumentarfilm om Adam som tar eksamen i et nedstengt Oslo. Filmen gir et nært og ærlig innblikk i studenttilværelsen i et pandemiår som har vært en påkjenning for mange.

Bildet kan inneholde: dress skjorte, skjegg, stående, flash-fotografering, briller.

Adam føler seg umotivert og frakoblet fra studiene etter ett års nedstengning. Likevel må han ta eksamen som vanlig. Mye står på spill og det koster mye å mobilisere til en eksamen!

Adam kjemper med seg selv i dagene fram mot en eksamen midt i den vanskelige tiden vi alle har vært gjennom. Men selv under de vanskelige forholdene finner han lyspunkter i tilværelsen og konstruktive strategier for å gjennomføre eksamen.

Filmen kan brukes for akademiske formål både som en bearbeiding av opplevelser mange har hatt det siste året, og som lærestoff for de som skal ha eksamen. Denne faglig oppbyggede, pedagogiske dokumentarfilmen byr på elementer som er aktuelle for studenter med tanke på studieteknikk, forberedelser og eksamen.

Bruk filmen til å lære

I filmen får du innblikk i for eksempel hvordan du kan

• vise notater og arbeidsmåter
  • fortelle om fordelen med kollokviearbeid
  • fokusere konsentrert på eksamen i tiden like før
  • ta helt pause når det blir for mye
  • vise at kilder og annet materiale er forberedt og klart på eksamensdagen

Studenter kan se denne filmen og få i oppgave å identifisere alle ting Adam gjør riktig i sine forberedelser til en eksamen. Det er også mye av det spesifikt studentrelaterte stoffet som vil være gjenkjennelig blant studenter som målgruppe, som for eksempel når Adam snakker om "det samme om og om igjen, noe empiri, noen latente variabler ",- som er typisk akademisk studentsnakk som skaper gjenkjennelse hos studenter.

Her er det mye å lære!

Publisert 8. juni 2021 09:40 - Sist endret 19. sep. 2022 14:00