Nye krefter på LINK denne høsten

Denne høsten får LINK bistand fra praksiselev Herman, praksisstudentene Henrik og Marianne og it-pedagogene Regine og Susanne. Her får du vite mer om hva de jobber med på LINK.

logo

Foto: Lin Stensrud. Marianne og Henrik viser frem Canvaskurset

De har forskjellige roller og bakgrunn, men felles for de alle er en interesse for teknologi og læring i en eller annen form. Det er viktig og flott både med praksiselever, praksisstudenter og eksterne krefter. De bidrar på hver sin måte og har vært/er uvurderlig for LINK. LINK får nye perspektiver og friske nye øyne på ulike prosjekter. Les mer under om hva de har bidratt med og hvorfor det er så viktig med eksterne krefter.

gutt med filmkamera, flere personer i et rom
Foto: Lin Stensrud. Herman i aksjon på LINK.

Herman Aulie Gjetrang

Herman har vært på LINK en gang i uken fra september, og skal være her frem til jul. Han er elev på Kirkeparken vgs. i Moss på medieproduksjon, 2. året. Han er 17 år. På medieproduksjon får de innblikk i mye forskjellig, men Herman er spesielt interessert i lyd. Neste år skal han være lærling i lyd i en annen relevant bedrift.

Hvilke interesser har du?

─ Jeg er spesielt interessert i musikkproduksjon.

Hvilke erfaringer kan du ta med deg videre?

─ Riggedelen er veldig viktig når det kommer til musikkproduksjon, at du kjenner detaljene og stegene, men også små tips og triks har vært fint å få med seg. 

Hva kan du bidra med på LINK? 

─ Jeg har et annet ungt perspektiv, og kan komme med ideer for hvordan ting kan bli bedre. 

Hva jobber du med på LINK?

─ Jeg har redigert lyd på en video om familieterapi, tatt opp T-banelyd, blitt inkludert i arbeidshverdagen på LINK, og bidratt på ulike prosjekter.

Hva har vært mest spennende?

─ Det var spennende å ta opptak av T-banen, og rigge utstyr for opptak på sykehuset, det var gøy med litt action. 

Kan du anbefale LINK?

─ Det er flere i klassen som er interessert i filmproduksjon som kunne være interessert i å være i praksis på LINK, og det er hyggelige folk på LINK som er åpne for innspill. Det er et bra sted å lære om områder du er interessert i. 

Marianne Kufaas Sæterhaug og Henrik Tjønn

Marianne, 27 år og Henrik, 34 år går på master i pedagogikk, studieretning kommunikasjon, design og læring på IPED, 3. semester. De skal være på LINK i fem uker totalt, fra 24.10. - 24. november. Marianne skal skrive master om hvilken støtte elever med dysleksi mottar i forbindelse med bruk av digitale hjelpemidler. Henrik skriver om hvordan en applikasjon for tilbakemelding eventuelt kan legge til rette for brukerens kritiske refleksjon.

Hvilket interessefelt har dere?

─ Marianne: Jeg hadde hørt veldig mye bra om LINK, det er interessant det LINK jobber med, og arbeidsoppgavene er spennende. Det er gøy å bli bedre kjent med LINK og få et innblikk i arbeidshverdagen. Vi lærer mye om skole, arbeidsliv og kultur. Vi ser det vi lærer i kontekst, og ser undervisning i høyere utdanning. Det er et stort mangfold, det skjer så mye her.

─ Henrik: Jeg var nysgjerrig på læring og teknologi i høyere utdanning og hvordan det jobbes med på UiO. Jeg hadde ikke sett for meg mangfoldet av profesjoner, og at det var så mange med tung filmerfaring på LINK. Det var interessant og overraskende.

Hva jobber dere med på LINK?

─ Vi har jobbet med to prosjekter. I det ene ser vi nærmere på hvordan fakultetene har brukt midler fra Kunnskapsdepartementet, for å styrke det faglige og sosiale studietilbudet ved UiO. I det andre prosjektet lager vi et nytt introkurs om Canvas i Canvas, for studenter. Det er givende, og mange hensyn man må ta. Man må ta på seg hatten til nye studenter, og får omsatt veldig mye pedagogisk teori i praksis. Hva er Canvas og hvordan bruke dette? Vi lager en slags brukermanual. Det er et komplisert oppdrag. Det er verdifullt å filtrere det viktige fra det uviktige, og sortere de ulike funksjonene i canvas. Vi har lært mye nytt. Vi har vært i kontakt med ulike studenter og medstudenter og sitter på en del data. Kurset kan ha en dobbel funksjon. På den ene siden kan det være et slags oppslagsverk for studenter, samtidig kan undervisere vise til det i det daglige.  

Hva kan dere bidra med på LINK?

─ Marianne: Vi har erfaring fra yrkeslivet begge to og har anvendt mye av denne kompetansen. Vi bygger på det vi kan, og har en fordel med at vi har en fot i studiehverdagen. Det er noe man mister i arbeidshverdagen, man glemmer fort hvordan det var å være student.

─ Henrik: Det er en verdi at vi er oppdatert på nyere forskning om læringsteknologi, forholdet mellom teknologi og læring, og nyere perspektiver på dette. Vår tilstedeværelse kan skape økt bevissthet om LINK, hva LINK er og kanskje ikke er. 

Hvilke erfaringer kan dere ta med dere videre herfra?

─ Henrik: Vi ser nye sammenhenger i forholdet mellom teknologi og læring. Canvaskurset har bidratt til det. 

─ Marianne: vi har fått et innblikk i alt det LINK gjør, og LINK gjør mye nyttig og har nyttige ressurser, de ønsker å få til en forandring. LINK lager materiell som er tilgjengelig for den enkelte foreleser, samtidig som de bistår fakultetene. 

Er det noen episoder dere vil trekke frem?

─ Marianne: Man blir behandlet som en ansatt, og det er bra. Man får oppfølging, og veiledning og blir kjent med arbeidslivet i offentlig sektor. Jeg hadde ikke møtt det før. Det er spennende på et personlig plan, det å finne ut hvordan man liker å jobbe, og hva man liker å jobbe med. 

─ Henrik: Jeg vil trekke frem Universell Utforming og hvor viktig det er at teknologien er tilgjengelig for alle. Det høres selvfølgelig ut, men handler om å omsette det i praksis i forbindelse med Canvaskurset. Det handler også om teksten, og klart språk. 

Hva er dere opptatt av nå den siste tiden?

─ Marianne: Jeg vil gjerne få innblikk i flere prosjekter, og få vite enda mer om arbeidsoppgavene til LINK. 

─ Henrik: Jeg har en appell: Når vi jobber med teknologi og læring så må vi ikke glemme LÆRING. Det er viktig å stille spørsmålet når vi planlegger, hva er det elever, studenter og arbeidstakere skal lære, og når vi evaluerer, hva har de lært! Hvordan måler man hva man har lært? Det er avgjørende å bruke læringsverktøy bevisst, så blir utbyttet større. 

to unge kvinner
Private foto: Regine og Susanne.

Regine Olsen og Susanne Emilie Unum Leidal

Regine er 30 år og var ferdig med master i pedagogikk, studieretning kommunikasjon, design og læring på IPED, våren 2022. Hun skrev oppgave om samarbeide i Statens vegvesen, om Digilive, som er et samhandlingsverktøy til ulike formål. Susanne er 29 år, og går på master i pedagogikk, studieretning kommunikasjon, design og læring på IPED, 3. semester. Hun skriver om Gamification i en læringskontekst, om et interaktivt spill for kommunikasjonssenteret i Norges bank. Susanne og Regine er ansatt som it-pedagoger på LINK denne høsten fra september til desember. Regine jobbet også på LINK fra september til desember i 2021. Begge to har blitt ansatt med midler fra Kunnskapsdepartementet. 

Hvilket interessefelt har dere?

─ Susanne: Jeg er interessert i spill og gaming på hobbybasis. Det er spennende med gamification, å utvikle den tradisjonelle undervisningen med andre former for kompetanse. Jeg liker å gjøre læring mer spennende ved å bruke min kreative side. Jeg er akkurat nå i praksis et annet sted, i Bane Nor, i digital læringsavdeling. Der jobber jeg med å utvikle et e-læringskurs. Vi bruker ulike verktøy for å treffe mange forskjellige behov. 

─ Regine: Det er spennende med opplæring i høyere utdanning, og det å drive kompetanseutvikling. Jeg er opptatt av forholdet mellom teori og praksis, og bruk av digitale verktøy, samt å forbedre det pedagogiske behovet for læringsassistenter i høyere utdanning. Det er fint å være med i prosjektet vi er i nå. Jeg har et stort interessefelt, er interessert i mye.

Hva jobber dere med på LINK?

─ Regine: Vi jobber med et stort prosjekt. UiO har fått midler fra Kunnskaps- departementet for å ivareta det faglige og sosiale blant studenter. Vi skal kartlegge hva de ulike fakultetene har gjort for å ivareta dette på UiO. Vi har intervjuet syv fakulteter. De har brukt penger på å ansette læringsassistenter, flere seminarlærere, og arrangert ulike sosiale hytteturer med faglige innslag. Utfordringen har vært at det er vanskelig å vite hvem som sitter med riktig informasjon. Jeg har vært ansvarlig koordinator, og har mast og purret på folk. Vi har fordelt oppgaver. Susanne er glad i å skrive, så hun har skrevet mest. Jeg har holdt intervjuene med fakultetene. Vi ønsket også å vite hva studentene som blir lønnet av disse midlene har jobbet med. I den anledning fikk vi praksisstudentene Henrik og Marianne med på laget. De har i samråd med meg utviklet en intervjuguide, og gjør intervjuene for å få frem hva studentene jobber med. Funnene våre vil resultere i en rapport som legges ut på LINK sine hjemmesider.

─  Susanne: Det har vært nyttig å se på dette, å få frem hva pengene har blitt brukt til. Det var grunnen til at de valgte dette prosjektet. Det skal og bør være en oversikt over hva pengene har gått til slik at man kan få inspirasjon fra hverandre, fordi mange fakulteter er egne universiteter i seg selv. De bør kunne knytte samarbeid på tvers i større grad. Jeg er i praksis nå, men skal senere sammenfatte alt og skrive rapporter som gjelder for hvert fakultet. 

Hva kan dere bidra med på LINK?

─ Susanne: Vi er nyutdannet og har et nytt blikk på ting. Vi er ferske studenter med ny kunnskap om et fagfelt som oppdateres hele tiden. Vi tilfører ny kunnskap, som er viktig for LINK. Utdannelsen er veldig aktuell. Teknologi og læring, det matchet bra med hvordan ting har blitt etter pandemien.

─ Regine: Jeg har vært heldig og vært mye i praksis. Vi er ferske og har fått testet oss i ulike bedrifter. Det har gitt innsikt i hvordan andre jobber, som kan fungere godt på LINK. Vi kommer fra ulike retninger og er klar for å tilegne oss ny kunnskap. Vi er ja-mennesker og er nyutdannet. Vi har lyst til å lære.

Hva er dere opptatt av nå den siste tiden?

─ Vi jobber sammen med praksisstudentene, og det er vanskelig å få tak i folk for å gjøre studentintervjuer. Vi skal gjøre noen flere intervjuer, og så sammenflette det med delene Henrik og Marianne har jobbet med. Vi skal få ferdig en rapport før jul.

Hvilke erfaringer kan dere ta med dere videre herfra?

─ Regine: Jeg har lært ekstremt mye av Helene Aalborg Christiansen om koordinering om prosjekter, om det å jobbe systematisk, om å bruke Outlook. Det var helt nytt for meg. Jeg liker godt prosjektgruppa. Det har vært lett å be om hjelp, vi har fungert godt sammen, og jeg er veldig fornøyd med samarbeidet vårt. 

─ Susanne: Jeg tar med meg kompetansen jeg har fått her. Vi har jobbet sammen i team under prosjektet. Vi har fått hjelp av flere, og god veiledning. Det har vært et tverrfaglig team med mye kunnskap. Vi fikk stor grad av tillit og ansvar da vi startet opp. Det har gitt oss eierskap til prosjektet. Det var motiverende at noen hadde tillit til oss. Det har vært fint å føle at man bidrar til fellesskapet, og flott å følge prosjektet A-Å.


 

Publisert 18. nov. 2022 12:55 - Sist endret 22. nov. 2022 09:19