Universell utforming er nødvendig for noen – bra for alle

I et stadig mer inkluderende samfunn får vi flere studenter med funksjonsnedsettelser som tar høyere utdanning. Å gi dem en god studiehverdag krever kunnskap og tilrettelegging, og de gode vanene vi innarbeider gjør også undervisningsmateriell bedre og mer fleksibelt for alle andre.

Bilde av en blid jente med briller som ser på skjermen og smiler i begeistring

Mandag 15.mai arrangerer LINK workshop om undervisning og læring med universell utforming og universell utforming av læring (UDL). Fagpersoner fra tre ulike fagmiljøer i LINK jobber i lag med workshopinnhold og gjennomføring. De har invitert ressurspersoner ved UiO som jobber med tilrettelegging av studiehverdagen, en underviser som vil dele sine erfaringer med undervisningsplanlegging med UDL og de viser ulike verktøy slik at du får en allsidig innføring i temaet med mulighet for å teste enkelte funksjoner i praksis der og da.

– Universell utforming er nødvendig for noen, bra for alle - og vi i LINK ønsker å ha fokus både på universell utforming av undervisningsressurser som brukes i våre digitale plattformer, og på universell utforming av læring (UDL). Vi vil vise ulike verktøy som underviserne og studentene ved UiO har tilgang til, men også inspirere til bruk av UDL som gir underviserne pedagogiske redskaper for å planlegge for mer inkluderende undervisning, forteller Mirjana Coh engasjert.

Påmeldingsfrist for workshopen er 10.mai. Les mer om workshopinnhold og meld deg på!

Sammen med andre på UiO jobber LINK med utvikling av ressurser for universell utforming på universitetet og videreføring av temaer knyttet til universell utforming i universitetspedagogisk utdanning for underviserne. Vi anbefaler også å se på UU-prosjektets interne for ansatte ressurssider og uu-vettregler, som er et godt og konkret steg å starte uu-arbeidet fra.

Av Photo:Shane D.Colvin
Publisert 9. mai 2023 08:24 - Sist endret 9. mai 2023 10:20