Spennende utvikling i E-Pal prosjektet

Et skreddersydd universitetspedagogisk kurs med fokus på teknologistøttet læring, rekruttering av tre stipendiater og utvidelse av forskningsgruppen er blant de siste utviklingene i E-Pal prosjektet. 

– Vi er veldig fornøyde med fremgangen, både med kompetanseutviklingstiltakene og forskningsaktivitetene, forteller Hege Hermansen engasjert. 

Bildet kan inneholde: produkt, gjøre, logo, grafikk, merke.

Kurs og aksjonsforskning

Våren 2023 er prosjektet godt i gang med et universitetspedagogisk kurs som handler om teknologistøttet læring. Circa 60 vitenskapelige ansatte fra en rekke palestinske UH-institusjoner både i Gaza og på Vestbredden satser på å fullføre kurset. Alle kursdeltakerne skal redesigne sine emner og teste ut nye emnedesign høsten 2023. Samtidig blir det påkoblet aksjonsforskning i denne fasen. 

– Forskergruppen vår er utvidet og vi har nå medlemmer fra mange palestinske UH-institusjoner - det er vi veldig fornøyde med, forteller prosjektlederen Hege Hermansen. 

Det finnes tre undergrupper med hvert sitt hovedfokus: den ene på e-læring og organisasjonsutvikling, den andre på simuleringer og den tredje på aksjonsforskning. 

– I to av undergruppene jobber vi blant annet med systematiske kunnskapsoppsummeringer. Fra norsk side har vi deltakere fra UiO, HiØ, USN og OsloMet. Partnere fra Krigsskolen er også med på den ene systematiske kunnskapsoppsummeringen.

Denne sommeren og høsten er det planlagt lesegrupper om læringsteorier, arbeidsmøter i de tre undergruppene, workshops med fokus på forskningsmetodologi, og en prosjekt-workshop i Istanbul. 

Stipendiater og læringslab

Hege orienterer om milepæler som setter premisser for videre fremgang. 

– En viktig milepæl for oss er at vi har rekruttert tre PhD-studenter! Vi jobber nå sammen med kandidatene for å videreutvikle prosjektskissene og finne egnede PhD-programmer, og satser på formell oppstart til høsten.

Både PPU (Palestine Polytechnic University) og UCAS (University College of Applied Sciences) er i ferd med å gjøre innkjøp til nye E-Learning Resource Centres, som skal fungere som "læringslab-er" knyttet til teknologistøttet læring og også være et knutepunkt for forskningsaktiviteter. Tore Bredeli Jørgensen ved LINK har i flere runder væt med på å kvalitetssikre innkjøpslisten. 

Hege Hermansen er begeistret for å lede videreutvikling i prosjektet men utpeker de eksisterende rammene som alle deltakerne er nødt til å håndtere

– Våre partnere i Palestina jobber under svært utfordrende forhold, der den israelske okkupasjonen preger hverdagen og påvirker prosjektgjennomføringen. Imidlertid ser vi en enorm innsats ved partnerinstitusjonene våre, til tross for utfordringene de møter. Vi er stolte over alt vi har fått til så langt, og gleder oss til å jobbe videre sammen. 

Hva handler E-Pal prosjekt om?

E-Pal står for Equip Palestine with E-learning, og består av representanter fra to universiteter fra Palestina, PPU og UCAS og norske samarbeidspartnere fra OsloMet, LINK/UiO, HiØ (Høgskolen i Halden) og USN (Universitetet i Sørøst-Norge). I tillegg samarbeider PPU og UCAS med en rekke andre UH-institusjoner i Palestina, blant annet i utviklingen av en nasjonal forskergruppe om digitalisering i UH-sektoren og i utvikling av kompetansehevingstiltak. 

E-Pal arbeider for å styrke digitale undervisningstilnærminger i den palestinske høyere utdanningssektoren, der ansatte ved LINK samarbeider med palestinske kolleger ved PPU på Vestbredden og UCAS i Gaza for å utvikle nye teknologiske, pedagogiske og organisatoriske tilnærminger til digitalt formidlet undervisning og læring. I tillegg skal prosjektet styrke IKT og utdanning som forskningsfelt i Palestina.

Prosjektet er finansiert av NORAD gjennom NORHED (Norsk program for kapasitetsutvikling i høyere utdanning og forskning for utvikling).

Les mer om E-Pal prosjektet her

Publisert 19. mai 2023 12:42 - Sist endret 19. mai 2023 12:42