English version of this page

Det redesignede programmet for universitetspedagogisk basiskompetanse

Som svar på UiOs målsetninger og deltakernes mangfoldige behov, har vi utformet et nytt design for programmet i universitetspedagogisk basiskompetanse.

LINK logo på grafisk bakgrunn av en undervisningssal

Vi bygger på forskning om høyere utdanning og læringsteorier, tilbakemeldinger fra kursdeltakere og utdanningsledere, nasjonale og UiO-retningslinjer for universitetspedagogisk kompetanse, samt langvarig erfaring med universitetspedagogikk ved vårt universitet.

Bildet av Rachelle Esterhazy
Bildet av Rachelle Esterhazy Photo: Audun Bjerknes

Rachelle Esterhazy har ledet redesignarbeidet i samarbeid med Molly Sutphen.

– Å omstrukturere et langvarig studieprogram kan føles som å styre et massivt skip - det krever tid, dedikasjon og koordinert innsats fra hele mannskapet, reflekterer Rachelle over prosessen, og legger til:

– Det er flott å se at vi nå er klare til å sette seil og ta våre første passasjerer om bord fra neste år av.

Det redesignede programmet vil bli lansert i januar 2024 med opptak til den nye introduksjonsmodulen, som åpnes 2. oktober 2023.

Hva er nytt i det redesignede programmet?

Det redesignede programmet bygger på elementene fra det nåværende programmet, og tilbakemeldinger og erfaringer fra deltakerne. Sentrale endringer inkluderer

  • Tettere koblinger mellom teori og praksis med konkrete eksempler og praktiske aktiviteter
  • Økt fokus på måter å bruke digital teknologi i undervisning
  • Tettere oppfølging av kollegaveiledningsgrupper
  • Oppdaterte valgfrie moduler for å adressere nyere utvikling og utfordringer i høyere utdanning
  • Konkrete måter å dokumentere pedagogisk utvikling for egen profesjonell utvikling
  • Obligatoriske pedagogiske utviklingsprosjekter som bidrar til kompetanseheving på egen lokal enhet

Viktig å vite om programmet

Programmet går over to semestre med totalt 200 timer.

  • Semester 1: Introduksjonsmodul inkludert arbeid i kollegaveiledningsgrupper
  • Semester 2: Pedagogisk utviklingsprosjekt og valgfrie moduler

Fast ansatte med undervisningsoppgaver prioriteres som målgruppe for programmet. Et mer kompakt program for midlertidig ansatte er under utvikling.

Overgang til EVUweb

Paola Løvland jobbet med overgang til EVUweb, hvor de redesignede modulene vil registreres fra nå av.

Bildet av Paola Løvland
Bildet av Paola Løvland Photo: Lin Stensrud

– Det gir en svært effektiv kursadministrasjon og sparer betydelig med tid. Dette frigjør kapasitet som jeg kan bruke til å fokusere på de mer essensielle aspektene av kursvirksomheten, som for eksempel å forbedre deltakeropplevelsen, sier Paola mens hun legger til:

– EVUweb holder søkerne oppdatert og informert gjennom hele opptaksprosessen. Søkerne kan motta automatiske oppdateringer om status på søknaden sin. Ved å gi søkerne muligheten til å trekke søknaden selv, sparer de også tid, ettersom de ikke lenger trenger å kontakte administrasjonen.

Under arbeid

Nicoline Frølich begynte i sin stilling som leder av LINK da redesignarbeidet var satt i gang.

– Jeg er imponert og har stor respekt for det omfattende arbeidet som er gjort, og jeg ser fram til å se hvordan det vil fortsette å utvikle seg, og høre hva deltakerne våre synes, sier Nicoline.

Av Photo: LINK
Publisert 2. okt. 2023 13:15 - Sist endret 3. okt. 2023 12:05