English version of this page

LINK deltar i europeisk prosjekt for kompetanseheving

Med partnere fra Den europeiske universitetsorganisasjonen (EUA), Universitetet i Cork, Universitetet i Utrecht og Ruhr-Universitet Bochum, deltar LINK i et nytt internasjonalt prosjekt som omhandler kompetanseheving i læring og utdanning for vitenskapelig ansatte ved europeiske universitet.

Illustarsjonsbilde

Om prosjektet

Læring og undervisning har fått økt oppmerksomhet ved europeiske læresteder for høyere utdanning de siste årene, og også på politisk nivå i Europa. Det er behov for god praksis knyttet til utvikling av vitenskapelig personale og anerkjennelse for undervisere som ønsker å utvikle seg gjennom akademisk vurdering og i løpet av karrieren sin. Innen det europeiske området for høyere utdanning har institusjonene i stor grad individuelt ansvar for å organisere kompetansehevingen.

Prosjektet «Staff Development for Learning and Teaching at European Universities» (STAFF-DEV) skal analysere hvordan kompetansehevning og faglig utvikling gjennomføres ved europeiske institusjoner for høyere utdanning, og bidra til å styrke lærestedenes kapasitet og strategier på dette området. Ved å gjøre dette har STAFF-DEV også ambisjoner om å bidra til politikkutforming for å reformere akademisk vurdering og karriere i Europa.

Tre spor i STAFF-DEV

1. Et forskningsspor som skal bygge opp en europeisk kunnskaps- og evidensbase på personalutvikling og akademiske vurderingstilnærminger ved europeiske høyere utdanningsinstitusjoner, og hvordan disse er integrert i strategier for læring og utdanning.
  2. En fagfellelæring og kapasitetsbygging for institusjoner gjennom en serie med tre kollegalæringsgrupper og fire masterklasser som tilbyr opplæring i personalutviklingsdesign og implementering, og anerkjennelse for undervisning. Mellom 84 og 90 høyere utdanningsinstitusjoner over hele Europa vil kunne delta i disse aktivitetene.
  3. En politikkbidragstråd, med praksisbaserte anbefalinger til og for beslutningstakere, basert på erfaringer fra forsknings- og fagfellelæring. STAFF-DEV har ambisjoner om å være til fordel for europeiske læresteder på ulike stadier av utviklingen og en støtte for deres strategiske tilnærminger til læring og undervisning og akademisk vurdering. Det vil også gi konkret støtte til kunnskapsbasert politikkutforming, og mer generelt for å styrke europeisk samarbeid og utveksling om læring og utdanning.

Prosjektpartnere og organisering

Bilde av LINKs senterleder Nicoline Frølich

Prosjektet ledes av European University Association (EUA), går over tre år frem til 2027, og finansieres av ERASMUS.

LINKs senterleder Nicoline Frølich deltar i prosjektet.

– Jeg ser virkelig frem til å samarbeide med skikkelig gode miljø i Europa om dette prosjektet, og lære mer om hvordan ulike læresteder arbeider med kompetanseheving og utvikling av vitenskapelig personale, forteller Nicoline engasjert.

Du kan lese om EUA på egen side.

Av Foto: UiO/Anders Lien
Publisert 24. okt. 2023 15:13 - Sist endret 24. okt. 2023 21:17