Filmen A World of Rhythm på internasjonal filmfestival

Audun Bjerknes deltok med filmen A World of Rhythm, produsert av Universitetet i Oslo, på Thin Line filmfestival i Texas i USA.

Bildet kan inneholde: sky, himmel, anlegg, veidekke, font.

Lokaler til Thin Line Fest i Texas.

Foto: Photo: Audun Bjerknes/UiO

Om filmproduksjonen

Filmen A World of Rhythm er en film som fokuserer på rytmens ulike betydninger for mennesker i jobb og hverdagsliv. Den er produsert med utgangspunkt i det tverrfaglige forskningsmiljøet i RITMO Senter for tverrfaglig forskning på rytme, tid og bevegelse ved Universitetet i Oslo. LINK har samarbeidet mye med RITMO, blant annet har vi laget flere internasjonale nettkurs sammen, såkalte MOOCer som står for Massive Open Online Courses.

Filmen A World of Rhythm er produsert av et team bestående av profesjonell filmfotograf, den anerkjente jazzkomponisten Jon Balke på lyddesign og av videoprodusenter og seniorrådgivere ved LINK, Audun Bjerknes og Siri Jønnum, på henholdsvis manus og regi, og produksjonsledelse.

Nominasjonen

Filmen A World of Rhythm var nominert på Thin Line Fest i kategorien Best Sound Design for Short Documentary. Det var sterke kandidater i kategorien, som for eksempel filmen som vant til slutt, Authentically You.

I vår film hadde vi et spennende samarbeid med den anerkjente jazzmusikeren og komponisten Jon Balke, som har tidligere laget lydlogoen til RITMO.

LINK fikk frie hender til å utforme filmen kreativt og fortellermessig. Formålet med filmen var fra RITMO å skape en engasjerende og motiverende fortelling om et tema de forsker mye på og som er basert på resultater fra forskningen. Dette er en spennende og kreativ måte å bruke filmmediet på, som brakte oss helt til nominasjon i en internasjonal filmfestival. Midler til reise og opphold var finansiert av Norsk Filminstitutt gjennom støtteordningen Lanseringsstøtte for norsk film i utlandet.

Arena for faglig påfyll

Teknisk-administrativt ansatte i UiOs ulike støttemiljøer jobber i mange spesialiserte fagfelt rundt på universitetet. Faglig påfyll og inspirasjon kan hentes gjennom kontakt med fagmiljøer i andre institusjoner og nettverk. For filmprodusenter i LINK sitt produksjonsteam med lang fartstid fra norsk norsk film- og TV-bransje, er deltakelse på internasjonale filmfestivaler en slik arena for påfyll til et spesialisert fagfelt i stadig utvikling.

thinline
Publisert 11. juni 2024 20:25 - Sist endret 12. juni 2024 09:36