Innsats så langt i vår

Her er Nicoline Frølichs påskehilsen med en god oppsummering av LINKs innsats så langt i vinter og starten av våren. 

Bildet kan inneholde: bord, datamaskin, pulten, laptop, begivenhet.

Bilde av Nicoline Frølich, LINKs senterleder. Foto: Audun Bjerknes/UiO

Sterk faglig forankring og forskningsbaserte aktiviteter

Emneevaluering

LINK er faglig forankret i kvalitetssystemet på UiO. En viktig komponent i kvalitetssystemet er systematisk gjennomføring av evaluering av undervisning. I to år har LINK vært med i et pilotprosjekt om et nytt emneevalueringssystem. I vår arrangerte vi en SnakkOM med deltakere fra UiOs pedagogiske akademi, studenter, de pedagogiske støtteenhetene, pilotmiljøer fra flere fakulteter og SFUene om digital emneevaluering i kvalitetsarbeid.

Publikasjoner

En del av LINKs styrke er at vi har aktive forskere i staben som siden jul har publisert tre nye vitenskapelige artikler i anerkjente tidsskrift. Vitenskapelig publisering er en sentral internasjonal kvalitetssikring av kunnskapsutviklingen som skjer i LINK, og den knytter LINKs miljø til et nettverk av forskere i andre land.

Circle U.

Et av formålene med Circle U. er både å utvikle internasjonale studietilbud på tvers av de ni universitetene, men også å stimulere undervisningsutvikling på tvers. LINK er med i Teaching and Innovation Lab (CU.til) i Circle U. der vi både skal bidra til innovative undervisningstilbud og faglig påfyll til ansatte, men også med analyser, måling og evaluering av tilbudene som utvikles. 5.mars hadde LINK besøk av Circle U.- kollegaer, og viste frem en del av LINKs sentrale aktiviteter som digitale undervisningsressurser (BedreUndervisning), satsingen vår på kunstig intelligens og utvikling av videoessay som pedagogisk metode. 

Videoproduksjoner om bærekraft

LINKs medieproduksjonsmiljø er godt etablert og gjør mange interessante oppdrag. Medieproduksjonen vår er en del av utviklingen av et godt digitalt læringsmiljø med studentaktive undervisningsformer på UiO. Allerede i vår har vi levert videoer om bærekraft til masteremnet «Teknologi, læringspraksiser og design» ved Institutt for pedagogikk. Formålet er å vise studenter at emnet er engasjerende og aktiviserende. 

UiO vil utdanne studenter med vilje og evne til å forandre verden. Bærekraft i undervisning er temaet i to helt nye moduler i det universitetspedagogiske programmet som nå er åpnet for søkere. 

Universitetspedagogiske utviklingsaktiviteter

I løpet av våren evalueres det nye basisprogrammet som startet opp i januar, og endringer og justeringer implementeres i programmet for høsten. En viktig komponent er at Pedagogisk utviklingsprosjekt er en obligatorisk modul. Det betyr at UiO hvert år vil ha omkring 120 undervisere som arbeider med et pedagogisk utviklingsprosjekt. Dette representerer en substansiell videreutvikling og oppskalering av universitetets utviklingsaktiviteter.

Filmproduksjoner og TREFF-prisen

Filmmediet kan formidle på en helt annen måte enn skrevne tekster. Filmen møter seerne med andre sanser og setter i gang refleksjon og læring på en spennende måte. Derfor er det stort for oss at filmen "A World of Rhythm" produsert av LINK, ikke bare kom med i programmet til TREFF -Tromsø Educational Film Festival, som nettopp fant sted, men også vant pris, heder og ære. Filmen er produsert som del av vårt samarbeid med RITMO - Senter for tverrfaglig forskning på rytme, tid og bevegelse. Gratulerer!

Tett samarbeid med fakultetene i deres kvalitetsarbeid

LINK er involvert i prosjekter på alle fakultetene. Et av dem er et stort utviklingsprosjekt på Teologisk fakultet der vi samarbeider tett med undervisere som skal utvikle nye studentaktiviserende undervisningsopplegg i prestestudiet. Her bidrar vi blant annet med casevideoer i sjelesorg. De første videoene er levert og nå i vår ble vi invitert på en filmpremiere på fakultetet. Underviserne opplever at dette undervisningsformatet fremmer refleksjon og læring på en ny måte sammenlignet med tradisjonelle undervisningsformer.

KI i utdanning og kunnskap i bruk

Kunstig intelligens er en av de aller største endringene i høyere utdanning med implikasjoner for undervisning, læring og vurdering. Vår KI satsing har for tiden tre aktive formater:

  • KI.uio-nettsider
  • KIpåTvers nettverk
  • KIteachmeet

Teachmeet er et format for uformell kompetanseheving og erfaringsutveksling som vi introduserte med hell på Utdanningskonferansen i fjor. Nå i vårsemesteret har vi allerede arrangert et KIteachmeet i februar og skal arrangere et senere i mai. Formatet gir anledning for undervisere i ulike fag på tvers av universitetet å møte, diskutere og lære av og med kolleger som har tatt KI i bruk i sin undervisning. KIteachmeet er en aktiv, hurtig og konkret måte å spre ideer og kunskap på.

Så, all grunn til å nyte at våren har kommet inn i en mildere fase, og at det er påske! Riktig god påske!

Av Foto: Audun Bjerknes/UiO
Publisert 22. mars 2024 15:49 - Sist endret 22. mars 2024 16:02