KI TeachMeet og pedagogisk fellesskap

Møt Mirjana Coh og Helene Aalborg Christiansen som står bak ideen om KI TeachMeet, som de arrangerer på universitetet siden i fjor høst. 

Bildet kan inneholde: bord, datamaskin, personlig datamaskin, laptop, netbook.

Mirjana Coh og Helene Aalborg Christiansen introduserte KI TeachMeet på Universitetet i Oslo høsten 2023

Hva er TeachMeet?

TeachMeet er et arrangementkonsept som startet opp i Skottland i 2006. Det har siden spredt seg globalt som et inspirerende forum for læring og utvikling, der undervisere får muligheten til å møte andre undervisere for å dele konkrete eksempler fra egen undervisning; derav navnet «Teach» «Meet». Arrangementet starter med korte presentasjoner fra noen undervisere på 2-5 minutter som viser frem og forklarer sine eksempler. Det skal være lavterskel å bidra med eksempler, og bidragsyterne kan være både erfarne og nye, og alle oppfordres til å bidra. 

En viktig del av TeachMeet er å skape en uformell arena der deltakerne får mulighet til å dele konkrete undervisningseksempler, utveksle ideer, knytte kontakter og bli inspirert av hverandre. Det er vanlig å ha en sosial del etter presentasjonene med en egen stasjon per bidragsyter som deltakere kan gå til for videre snakk og sparring. 

Suksess bak hvorfor konseptet fungerer så godt ligger i engasjementet fra undervisere, forteller Helene:

 Det er utrolig hvor mye underviserne får delt på sine fem minutter med presentasjon. Det er viktig for oss å få frem at det er underviserne som er stjerna! Det er de som prøver ut, lærer og kommer, og deler med hverandre. Det er de som får TeachMeet til å fungere!

Hvorfor KI TeachMeet på UiO?

SnakkOM: seminarene til LINK om KI i 2023, ble det uttrykt at flere undervisere ønsket et samlingspunkt for å diskutere KI i undervisning med andre. I tillegg var seminardeltakerne opptatt av konkrete eksempler de kunne la seg inspirere av. 

–  Vi hadde også merket på KI-relaterte arrangementene vi deltok på, at det sjeldent ble vist slike konkrete eksempler som ble etterspurt, nevner Mirjana, før hun fortsetter:

Og med så mange dyktige undervisere vi har ved UiO, som benytter KI på læringsfremmende måter, ønsket vi å løfte disse frem. Der så vi at TeachMeet som arrangementkonseptet kunne fungere til begge formål, og med en KI-vri ble navnet til KI TeachMeet

Altid hyggelig stemning på KI TeachMeet

TeachMeet

Deling av praktisk utprøving

Fordi de fleste av oss er nye til bruk av kunstig intelligens (KI) i undervisning, har det vært viktig å få frem at eksempler én deler ikke nødvendigvis trenger å være forskningsbasert, men heller praksiser og aktiviteter én har gjort i eller tilknyttet undervisning, eller i en mindre gruppe med studenter. Det er også mulig å dele noe én er i gang med, uten en klar formening om de endelige resultatene. I tillegg kan det være hjelpsomt for andre å få vite hva som også ikke har fungert. Når vi sier "i eller i tilknytning til undervisning", mener vi både det som skjer i forkant i planleggingsarbeidet underviseren gjør, og i forarbeidet studentene gjør, i tillegg til det som skjer i selve undervisningssesjonen, og i etterarbeid til både underviseren og studentene.

–  Gjennom arrangementene vi har hatt til nå, ser vi at det er bruksområder for KI i alle delene av undervisningen. Eksemplene som deles kan romme både store og små ting, som for eksempel hvordan én benyttet en konkret prompt eller laget flervalgsspørsmål, til hvordan én endrer vurderingsformen i emnet, presiserer Helene. 

Hva kan jeg egentlig lære på en time? 

Både oss og underviserne blir ofte positivt overrasket over hvor mye de får «delt» på bare 5 minutter – de ekstraherer essensen i en kortfattet presentasjon, og de som er særlig interesserte i å høre mer om et av eksemplene eller temaene som ble presentert, kan delta i siste delen av seminaret, der det er anledning til å stille bidragsyterne spørsmål.

–  Fra i fjor høst har vi sett at det var noen som hadde stor glede av å bli kjent med hverandre, der eksemplene kunne ses i sammenheng, og de kunne fortsette å samarbeide på tvers av fagdisipliner, forteller Mirjana engasjert, før hun legger til:

Så her tenker vi at vi heller sår et frø i denne timen, og at ideen som forplanter seg er avhengig av hver enkelt til å ta med seg og se om det er noe som det kan være interessant å pleie videre. 

Overføringsverdi mellom fagdisipliner 

Underviserne som deler av sine pedagogiske praksiser og løfter frem ulike måter de har jobbet på, gir mye til vårt pedagogiske felleskap ved UiO. Her jobber vi alle for å få best mulig undervisning og få til mest læring for studentene våre. Som en av våre bidragsytere har uttrykt: «Så bra med fora for å dele erfaring mellom undervisere. Ikke noe er bedre enn det!»

Noen eksempler kan være mer fagspesifikke enn andre, og fungere best innenfor en disiplin, men i samtalene etter presentasjoner kan det allikevel komme noen punkter med stor overføringsverdi til andre fag. Her kan du se presentasjoner fra KI TeachMeet på Utdanningskonferansen 2023.

–  Fra i fjor høst har vi hatt mye fokus på bruk av KI i undervisning. Fremover satser vi på å komme med flere TeachMeet arrangementer med fokus på andre temaer som kan være relevante for underviserne å dele og høre om, og bli inspirert av, sier Mirjana. 

KI TeachMeet 22.mai

neste TeachMeet, allerede 22. mai, møter vi Hilde Westbye ved Universitetsbiblioteket og CELL, Peter Zoltan Fedorcsak ved Det medisinske fakultet og Vilde Olsson Lalun ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Det vil også arrangeres TeachMeet neste semester. Har du eksempler som du vil dele fra egen undervisning, der du eller studentene har brukt KI? Ta gjerne kontakt med oss på LINK.  

Av Foto: Audun Bjerknes/UiO
Publisert 14. mai 2024 13:02 - Sist endret 14. mai 2024 13:03