LINKnytt juni 2023

Noe av vårsemesteret har vært preget av frustrasjon og fortvilelse, men det snudde seg til å bli en oppløftende, inspirerende og samlende dugnadsinnsats. Ja, vi referer til ChatGPT-tematikken som har holdt akademia og studenter litt ekstra våken denne våren. Vi kan stolt si at UiO har fulgt med i timen og jobbet seg frem til bærekraftige løsninger både på lokale enheter og sentralt. En ny oppdatering fra IT-avdelingen om status er lovet før sommerferien.

LINK har nylig initiert å samle alle KI-ressurser på UiO til et eget nettsted og arbeidet er i gang. Arbeidsgruppen består av fagpersoner fra IT-avdelingen, SADM, UB og LINK. For å sørge for fagnær og disiplin-relevant tilnærming kommer vi til å involvere fakultetsvise ressurspersoner i redaksjonelt arbeid med innhold i løpet av kommende semester.

På vegne av alle oss i LINK ønsker vi deg og dine kjære en strålende sommer med masse is, bading og hverdagsmagi.

LINKs designelement

Til orientering

BedreUndervisning er nå også tilgjengelig på engelsk

Praksisstudenter ved LINK

LINK er stolte av å kunngjøre lanseringen av BedreUndervisning på engelsk! Vi håper den engelske versjonen vil inspirere, støtte og hjelpe engelskspråklige undervisere til å forbedre sine undervisningspraksiser og berike studenters læringsopplevelser.

UiO-mal for Canvas

logo

LINK har oppdatert og videreutviklet UiO-mal for Canvas som er nå i tråd med universell utforming og visuelle krav. Vi håper det letter sommerforberedelsene til et nytt semester for deg og dine kollegaer. Hjelp oss å spre ordet!

LINK skal være tilstede på Arendalsuka

liten gruppe rundt bord til venstre, to menn står til høyre

Torsdag 17. august deltar LINK på Arendalsuka. LINK senterleder Nicoline Frølich retter fokus mot hvordan teknologi kan styrke kvalitet i høyere utdanning. Du kan se Nicolines presentasjon og paneldebatt om fremtidens høyere utdanning i Norge på Arendalsuka i 2022.

Bli merittert utdanner ved UiO!

hode i profil, lysende elektroder

Meritteringsordningen ved UiO er nå permanent. SoTL-kriteriene (Scholarship of Teaching and Learning) ligger til grunn for bedømmelsen av søknadene og søknadskriteriene har nylig blitt tydeliggjort. Kom i gang med skrivingen før søknadsfrist 1.september.

Møter med fakultetsvise pedagogiske støtteenheter

liten gruppe rundt bord til venstre, to menn står til høyre

Forrige uke møtte LINK fakultetsvise pedagogiske støtteenheter. Temaet var hvordan vi når ut til og knytter til oss vitenskapelig ansatte. I dette LINK-initierte uformelle nettverket er det høyt under taket for erfaringsutveksling, samarbeid og nye ideer.

LINK møtte Circle U. sentrene

liten gruppe rundt bord til venstre, to menn står til høyre

25.mai initierte LINK et møte med Circle U. sentrene, som har tilsvarende LINK sin mandat. Vi kom fort inn i god samtaleflyt om temaer og aktiviteter som vi har til felles og løftet ideer som vi kunne samarbeide om.

Circle U. - potensialet er stort

liten gruppe rundt bord til venstre, to menn står til høyre

Les en oppdatering fra Svein Stølen i Rektoratbloggen om status og veien videre for Circle U.

Les om ansattes erfaringer med fusjonsprosesser

liten gruppe rundt bord til venstre, to menn står til høyre

LINKs senterleder Nicoline Frølich har publisert en ny artikkel. Fagartikkelen er en del av evalueringen av strukturreformen og resultatene er relevante for deg med interesse for styring og ledelse av høyere utdanning.

Arrangementer

Er du en av UiOs meritterte utdannere?

kvinne og mann i vindu

Det er ikke for sent å bli med i samtalen, få råd til å videreutvikle egen undervisning og høre om erfaringer og kriterier for hva som skal til for å bli en av UiOs meritterte utdannere. Tid og sted: 22. juni 2023,13–15, Blindern, Oslo.

FuNKon23 i Oslo

logo

Heldagskonferanse i regi av Fleksibel utdanning Norge som UiO er medlem av. Det er en fin arena for faglig påfyll og nettverksbygging knyttet til fleksibel utdanning. Hold av dato og meld deg på når påmelding åpner i juni. Tid og sted: 21.november 2023, Ullevål stadion, Oslo.

Vi tar ferie i juli og ses igjen i august. God sommer!

Vil du motta LINKs nyhetsbrev?  Påmelding

Du kan melde deg av nyhetsbrevet her.

Publisert 19. juni 2023 18:04 - Sist endret 7. juli 2023 08:34