Bærekraftspørsmål i undervisningen jeg har ansvar for: Hva, hvordan?

Hva innebærer det å integrere bærekraftstematikk i ordinær undervisning ved UiO?

Ved UiO har vi foreløpig lite fellesforståelse av hva bærekraft
skal bety for vår virksomhet, og det kan brukes positivt til å tenke
kreativt om mulighetene som finnes i hver disiplin, hvert fag, hvert emne.

Spørsmålet blir: Hva kunne det innebære for meg å integrere en eller
annen form for bærekraftstematikk i programmet/emnet/timen jeg har
ansvar for?

Formål med workshop

Denne workshopen gir ingen definitive svar men vil stimulere de som er
interessert i å utvikle ‘noe med bærekraft’ i undervisningen til å tenke
over spørsmålet og begynne – eller fortsette – å utvikle egne svar.
Dessuten vil den bidra til at de som allerede har noe erfaring får
utveksle erfaringer med hverandre.

Programinnhold


Utgangspunktet er at alle som er interessert kan gjøre noe der de er.
Innspillene er ment å inspirere til å tenke spørsmålet inn i eget fag,
egne arbeidsområder. Dette tar vi videre individuelt og i
grupperefleksjon over mulige anvendelser innen eget virkeområde.

Kl. 09:15 Velkomst og eksempler fra UiO.

  • Velkomst ved Eevi E. Beck, professor i IKT og læring, LINK, UiO.
  • Undervisningseksempel fra Det humanistiske fakultet ved UiO. Bærekraft i litteraturundervisning, ved Sissel Furuseth, ILN, HF-fakultetet og leder for et kollaboratorium med Miljøhumaniora (Oslo School of Environmental Humanities).
  • Undervisningseksempel fra Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet ved UiO. Bærekraft som tema i et tverrfaglig emne: muligheter og utfordringer (MatNat-enden av et samarbeid med SV-fakultetet), ved Klaus Magnus Håland Johansen, Senter for materialvitenskap og nanoteknologi.
  • Respons fra Julianne Sørflaten Grovehagen, Studentparlamentet.
  • Individuell- og gruppe skriveoppgave, ha klart noe å skrive på.

Ca. kl. 10:05 Pause

Kl 10:20 Experiences from years of teaching sustainability in Higher Education in Sweden

I Sverige har bærekraft vært et lovpålagt perspektiv i undervisningen en stund og Örebro-miljøet har lang erfaring med å arbeide med dette på tvers av fag.

Viveca Olofsson, Academic Developer, tilsvarende universitetspedagog i Norge, University of Örebro

  1. Laws and regulations mandating sustainability education in Swedish universities.Agenda 2030/the 17 Sustainability Development Goals and key competencies for students.
  2. The need for leadership who invest themselves in the development of a sustainable university
  • UN: https://www.un.org/sustainabledevelopment/development-agenda/https://sdgs.un.org/goals
  • UNESCO: https://www.unesco.de/sites/default/files/2018-08/unesco_education_for_sustainable_development_goals.pdf 

Denne teksten beskriver mål og nøkkelkompetenser (cross-cutting key
competencies for achieving all SDGs) på side 10 og 11.

Felicia Garcia, Academic Developer and PhD student, University of Örebro

  1. Practical tips for teaching sustainability to interdisciplinary groups
  2. A digital platform for sharing experiences with teaching sustainability in Higher Ed

Individuell- og gruppe skriveoppgave, ha klart noe å skrive på.

Kl 11:00 Pause med avspenning og benstrekk

Kl 11:10 Workshop-del

Ha klart noe å skrive på. Ledere er særlig invitert til å delta i denne delen, fordi mange av dere sier dere får for lite tid til ettertanke.

UiO, oss, meg: Hvordan kan jeg bidra i min rolle ved UiO? (Utvikling av ideer og skisser til egen arbeidssituasjon.)

Du er invitert!

Vi ønsker deg som tar beslutninger som påvirker undervisning og er en underviser, programleder, studiedekan, rektor og studieadministrativt ansatt hjertelig velkommen!

Meld deg på!

Publisert 22. nov. 2021 15:35 - Sist endret 14. des. 2021 08:46