English version of this page

Forskningsveiledning

I denne modulen fokuserer vi på veiledning av doktorgradskandidater med hensyn til tilbakemeldingsstrategier, ulike kulturer for veiledning og forholdet mellom veileder og stipendiat. Innholdet vil også delvis omhandle veiledning av masterstudenter.

feedback exchange between phd students in a meeting room. Photo: Shane Colvin

Hvorfor denne modulen?

Å veilede kandidater i deres avhandlingsarbeid er en viktig oppgave for vitenskapelig ansatte. Siktemålet med denne modulen er å etablere en møteplass der deltakerne kan få innsyn i ulike veiledningspraksiser.  Gjennom deling av erfaringer, utfordringer og diskusjon av dilemmaer og mulige tiltak, legger vi til rette for at veiledere kan bli inspirert til å videreutvikle sine egne veiledningsstrategier og veiledningskulturer. Kurset tematiserer veiledning både på MA- og PhD-nivå.

På denne modulen vil vi arbeide med

  • Veilednings- tradisjoner og kulturer ved UiO
  • Relasjonen mellom veileder og kandidat
  • Emosjonelle aspekter ved veiledning
  • Veiledning og ambisjoner
  • Utfordringer for kandidater og veiledere i ulike faser av veiledningen
  • Verktøy for tilbakemeldinger på skriftlig arbeid
  • Kvalitetssikring av veiledning
  • Internasjonalisering og veiledning
  • Etiske retningslinjer for veiledere

Organisering

Modulen starter med et forarbeid som ligger til grunn for samtaler og felles diskusjoner som har til hensikt å identifisere veiledningskulturer ved egen institusjon. Deretter organiseres tematiserte drøftinger omkring ulike aspekter ved veiledning, som følges opp med korte etterlesninger og kommentarer fra modulholderne.

I løpet av modulen arbeides det også med å identifisere områder der deltakerne kan tenke seg å utvide sitt eget veiledningsrepertoar. Gruppearbeid og erfaringsutveksling suppleres med presentasjoner av forskningsresultater, relevante regelverk og praktiske tips på området. Dette legger grunnlag for eget utviklingsarbeid som deltakerne skal gjennomføre mellom samlingene. Hensikten er å få prøvd ut noen nye strategier for veiledning av MA- eller PhD- kandidater, og reflektere systematisk over utviklingsarbeidet. De nye strategiene kan gjerne, men må ikke, utføres i samarbeid med kolleger i eget miljø, for eksempel i form av gruppeveiledning. Arbeidet skal munne ut i en rapport. I løpet av modulen får du tilbakemelding på rapporten, både fra andre deltakere og fra modullederne.

Praktisk informasjon

  • Modulen undervises på norsk. Du kan skrive oppgaven på engelsk. 
  • Målgruppe: Vitenskapelige ansatte ved UiO som har veiledningsoppgaver
  • Modulstørrelse: 30 timer, fordelt på fellessamlinger og oppgaver 
  • Forutsetning: Grunnmodul i universitetspedagogikk må være påbegynt/avsluttet ved søknadstidspunkt
  • Opptaksperioden for høstsemestret 2024 åpner 1.mars 2024 og stenger 15.april 2024

    Moduldatoer høst 2024

    Obligatoriske samlinger