English version of this page

UiO vil redusere energiforbruket

Redusert innetemperatur, sambruk av bygninger og stengte ladestasjoner er blant tiltakene som nå iverksettes for å redusere energiforbruket.

Studenter sitter i rød sofa

Foto: Jarli & Jordan/UiO

Universitetet i Oslo har siden 2016 jobbet aktivt med å redusere energibruken ved UiOs bygninger, og per i dag tilsvarer dette ca. 25% av samlet energibruk. Universitetets klima- og miljøstrategi setter ambisiøse mål og forplikter til et kutt på minst 30% innen 2030.

Den siste tiden har kostnadene knyttet til strøm og energi skutt i været både nasjonalt og internasjonalt. Universitetet i Oslo ligger, ut fra siste prognoser, an til å få ekstrautgifter på rundt 130 millioner kroner i år og 170 millioner kroner i 2023 som følge av økte energipriser. UiO iverksetter nå tiltak for å redusere sitt eget energiforbruk.

Tiltakene som blir innført er:

• Redusere temperatur i bygningene – ikke lavere enn 19 grader. Tiltaket vil bli tilpasset virksomheten i bygningene slik som for eksempel forskning, lab-virksomhet og museumsmagasiner.
  • Det vil i enkelte bygninger være sambruk av studentarealer og lesesaler etter kl. 16, hvor vi opprettholder innetemperatur på 19 grader og ventilasjon etter kl. 16. Ventilasjon i arealer som ikke er i bruk skrus av og temperatur senkes ytterligere etter kl. 16.
  • Midlertidig nedstengning av elbilladere med unntak for tjenestebiler.
  • Oppfordre studenter og ansatte til enkle energisparingsgrep som å slå av lys.

Vi regner med at disse tiltakene vil spare universitetet for omtrent 35 millioner kroner.

Lokale tilpasninger

Tiltakene som innføres er drøftet i tett dialog med enhetene, studenter og fagforeninger, og skal ikke berøre den faglige virksomheten ved universitetet. Studenter vil kunne bruke lesesalene som før enten i sine egne eller nærliggende bygninger også etter kl. 16.

Rektor ved UiO, Svein Stølen, poengterer viktigheten av at tiltakene skal tilpasses.

– Vi er i en krevende økonomisk situasjon på grunn av høye energipriser, og vi finner det riktig å innføre tiltak. Samtidig skal vi sikre at tiltakene ikke svekker forskning og utdanning, sier Stølen.

Publisert 4. nov. 2022 11:51 - Sist endret 14. mai 2024 13:58