English version of this page

UiOs tiltaksplan for klima- og miljøarbeid klar for høring og debatt

Ny klima- og miljøstrategi ble vedtatt i februar. Nå følger utkast til tiltaksplan for det videre arbeidet. Studenter og ansatte kan komme med innspill via nettskjema og på et åpent debattmøte.

Universitetet i Oslo har fått sin egen klima- og miljøstrategi - nå kommer det en tiltaksplan for det videre arbeidet. Foto: UiO/Anders Lien

I tillegg til at det åpnes for individuelle innspill via nettskjema, skal tiltaksplanen også ut på formell høring blant UiOs enheter. Målet er at ledelsen vedtar planen før sommeren. Den vil justeres årlig.

– Vi er svært opptatt av at den nye klima- og miljøstrategien ikke skal ende i en skuff, men derimot følges opp med konkrete tiltak som justeres og suppleres underveis.  De knyttes direkte til hvert delmål i strategien, sier Mette Halskov Hansen, viserektor for klima, miljø og tverrfaglighet.

– For eksempel foreslår vi å opprette flere honours-tillegg innen klima, miljø og bærekraft, og å gjøre bærekraftdidaktikk til et tema i vår pedagogiske utdanning. Videre ønsker vi å utvikle en støtteordning for radikalt tverrfaglig forskning innen bærekraft, og på grønn drift-siden foreslår vi blant annet å ta betaling for parkering og lading av privatbil på campus, sier hun.

Den nye og helhetlige klima- og miljøstrategien er i tråd med FNs bærekraftagenda og tar utgangspunkt i det som handler om klima og miljø, i bred forstand. Strategien skal styrke UiOs bærekraftarbeid på en måte som sikrer de grunnleggende målene om å fremme uavhengig og langsiktig forskning, samt utdanne faglig sterke, selvstendige, kritisk tenkende studenter som også er seg bevisst sitt samfunnsansvar.

Publisert 3. mars 2022 13:36 - Sist endret 8. mars 2022 11:06