Nyt ferien hos UiO i sommer!

Er du på din første ferie i Oslo, eller har du lyst til å være turist i egen by? Universitetet i Oslo byr på mange flotte opplevelser hele sommeren.

Tre unge jenter ser på et dinosaurskjelett

I sommer kan man blant annet besøke dinosaurene på Naturhistorisk museum i W. C. Brøggers hus på Tøyen. Foto: Naturhistorisk museum/ Lars Petter Pettersen

For mange er sommerferien tiden for å vandre gatelangs i en ny by, dra på museum, eller ta seg en fortjent pause ute i sola. Her er noen tips til hva Universitetet i Oslo har å by på denne sommeren.

Botanisk hage og Klimahuset

To kvinner sitter under et stort tre i den botaniske hagen i Oslo
Siebkes skiferbenk omringer et tyrkisk hasseltre som har stått i Botanisk hage siden 1855. Foto: Naturhistorisk museum/ Lars Petter Pettersen.

På Tøyen ligger Botanisk hage, en samling av over 4500 planteslag. Hit kan du komme og utforske hagens mange avdelinger, og nyte en rolig dag omringet av flott natur. Botanisk hage tilbyr gratis omvisning hver søndag, hvor en guide vil ta deg med på tur gjennom det levende museet og fortelle om noen av sesongens vakreste planter.

Inne i Botanisk hage ligger også Klimahuset med sine interaktive og moderne utstillinger om klima og klimaendringer. Utstillingene bygger på forskningsbasert kunnskap, og presenteres på en måte som gjør det spennende for både store og små i familien.

Dinosaurer, meteoritter og dyreliv i nød

Om du har lyst til å dra på museum i sommer, kan vi anbefale en tur til Naturhistorisk museum som tidligere i år ble kåret til «Årets museum 2023». Med sine 4,5 milliarder år med naturhistorie har Naturhistorisk museum noe for enhver.

En glassmonter full av krystaller. I midten av samlingen står en stor hvit krystall.
En av de geologiske utstillingene byr på et bredt utvalg av mineraler og bergarter. Foto: Naturhistorisk museum/ Lars Petter Pettersen

W. C. Brøggers hus  byr på fire etasjer med spennende geologiske utstillinger. Her kan du møte alt fra dinosaurer og verdens eldste apeskjellett til meteoritter og krystaller.

Ønsker du å lære mer om dyreliv og verdens dyrearter, kan du besøke de zoologiske utstillingene i Robert Collets hus. I den midlertidige utstillingen «Natur i nød – trusler mot verdens biomangfold» blir publikum kjent med arter i ferd med å forsvinne, arter som allerede er borte for alltid, samt dyrearter vi har klart å redde fra utryddelse.

Her er ni tips til sommeropplevelser for familien fra Naturhistorisk museum.

Møt fortidens krigere i krig og fred

En vikinghjelm
Gjermundbuhjelmen er en av gjenstandene du kan se om du besøker VÍKINGR utstillingen. Foto: Kulturhistorisk museum, UiO/Ove Holst

Bli med til fortidens Japan i utstillingen Samurai ved Historisk museum. Utstillingen viser fram samuraien som både kriger og byråkrat, og lar besøkende bli bedre kjent med samurai-kulturen gjennom tidene. Blant de 15 rustningene i utstillingen, finner du også rustningen Roald Amundsen fikk i gave under et besøk i Japan.

I sommer kan du også se verdens eldste runestein, lære mer om kjente gjenstander fra vikingtiden i utstillingen «VÍKINGR», og utforske «Følelser i antikken og Det gamle Egypt».

En full oversikt over alle utstillingene til Historisk Museum finnes på deres nettside.

Munch-malerier i sommeråpen aula

Universitetets Aula står tom. På veggene kan man se Edvard Munchs aulamalerier.
Maleriene i Universitetets aula ble malt i perioden 1909–1916, og har smykket Aulaens vegger siden. Foto: UiO/ Francesco Saggio

Universitetets aula åpner dørene tirsdag-fredag hele sommeren for alle som er interesserte i å se Edvard Munchs verdenskjente aulamalerier. Kom innom UiOs festsal og opplev de elleve storslåtte maleriene som forteller historier om universitetets historie og virksomhet.

Aulaens verter holder omvisninger alle dager kl. 12:00 og kl. 14:00. Rekker du ikke omvisningene i Aulaen, kan vi tilby en splitter ny audioguide som tar deg med rundt i bygget og forteller flotte historier om både universitetet og Munchs malerier.

Uteskulpturer på Blindern og i sentrum

En statue av en engel som holder en liten figur av Athene i hånden.
Utenfor Matematisk institutt står Medianfiguren. Foto: UiO/ Simen Kjellin

Er du kunstinteressert og glad i å gå på tur? Da anbefaler vi også å teste ut en av UiOs kunstløyper i løpet av sommeren. Bli bedre kjent med uteskulpturene på Blindern, eller legg turen til sentrum og finn uteskulpturer fra kjente kunstnere som Gustav Vigeland.

Kunstløypene til UiO finnes på vår nettside.

Baroniet Rosendal

Om du har planlagt norgesferie på Vestlandet anbefaler vi å legge turen innom Rosendal Baroni i Kvinnherad kommune. Baroniet i Rosendal sto ferdig i 1665, og ble gitt som gave til UiO i 1927. Et besøk hit byr på en spennende blanding av ulike stilepoker, både inne på slottet og i den omringende renessansehagen.

Baroniets kulturprogram på deres hjemmeside.

Publisert 6. juli 2023 14:35 - Sist endret 14. okt. 2023 11:40