Nytt digitalt hjem for klima, miljø og bærekraft

Vi lanserer nye nettsider for klima, miljø- og bærekraftarbeid på UiO. De nye bærekraftsidene blir inngangen til å se alt vi driver med på dette feltet.

Studenter som spiser lunsj i grønne omgivelser

Foto: Jarli & Jordan/UiO

Bærekraftsidene skal synliggjøre alt det viktige arbeidet som gjøres på fakultetene, instituttene og enhetene og være en ressurs for de som ønsker å lære mer om hvordan UiO som institusjon forvalter sitt samfunnsoppdrag.

– Det gjøres svært mye viktig forskning og undervisning om klima, miljø og bærekraft rundt om på fakultetene og instituttene. Frem til nå har vi ikke fått vist dette godt nok frem. De nye bærekraftsidene er en stor forbedring, sier viserektor for klima, miljø og tverrfaglighet Mette Halskov Hansen, og fortsetter:

– Jeg er svært glad for at de fleste fakulteter også har tatt initiativ til å opprette egne undersider med et hjem her. Nå skal det være enkelt å finne frem.

Se de nye bærekraftsidene

Utdanning, forskning og grønn campus

UiO arbeider med tiltak innen utdanning, forskning og grønn campus for å gi studentene våre grønn kompetanse, finne løsninger på de store samfunnsutfordringene og redusere UiOs klimaavtrykk. Bærekraftsidene er inndelt i tre hovedkategorier for å synliggjøre dette og fremheve hvordan vi arbeider på flere flater for å nå klimamålene våre.

Fakulteter, museer og sentre med egne lokale bærekraftsider

Flere fakulteter har opprettet sine egne bærekraftsider der det vil være mulig å få mer informasjon om utdanning, forskning og andre tilbud innen klima, miljø og bærekraft lokalt. Disse bor under de sentrale bærekraftsidene.

Se de lokale sidene

Publisert 1. juni 2023 14:19 - Sist endret 12. juni 2023 08:43