Praksisplasser for flyktninger og tiltak for ukrainske og palestinske forskere

UiO tilbyr arbeidspraksis til deltakere på introduksjonsprogrammet for flyktninger, og viderefører tiltak for ukrainske forskere som også utvides til å gjelde palestinske forskere.

Bildet kan inneholde: himmel, bygning, sky, snø, vindu.

UiO har oppdatert sitt tilbud til flyktninger. Foto: Ingar Storfjell, OD/UiO

Hensikten med arbeidspraksisen er at deltakerne skal få språktrening og kjennskap til norsk arbeidsliv.

En praksisperiode varer i 3-6 måneder, avhengig av hvor mye opplæring som kreves.

Praksisen kan ta ulike former, med utgangspunkt i bakgrunn og kompetanse. Deltakerne kan fungere som assistenter eller forskere, i administrativ linje, innen drift, eller de kan ha ren språkpraksis – det vil si at de gjør noen arbeidsoppgaver, men er på UiO primært for å lære seg norsk.

Les mer om ordningen: Arbeidspraksis for flyktninger

Egne tiltak for ukrainske og palestinske forskere

– Vi er svært glade for å ha dette tilbudet på plass. Det har lenge vært et ønske i organisasjonen om å bidra ytterligere til mennesker på flukt. Jeg ser frem til et godt samarbeid med både statlige og kommunale aktører om å få flest mulig flyktninger ut i relevant praksis ved UiO, sier rektor Svein Stølen.

Etter Russlands invasjon i Ukraina i 2022, tok UiO imot 16 ukrainske forskere ved ulike fagmiljøer.

– Ordningen var midlertidig, men den blir nå videreført og utvidet til også å gjelde for palestinske forskere. Dette er med bakgrunn i krigen mellom Hamas og Israel, sier Stølen.

Mer om støtteordningen for ukrainske og palestinske forskere

Scholars at Risk-tiltak og studietilbud

UiO tar imot forskere på ettårige opphold gjennom Scholars at Risk network (SAR) og Scholar Rescue Fund (SRF). Begge organisasjonene jobber for å fremme akademisk frihet og gi truede forskere midlertidig opphold ved universiteter i trygge omgivelser.

UiO vil også legge til rette for at flyktninger i Norge kan fortsette studiene sine, og tilbyr blant annet korte, engelskspråklige studieprogram og kurs i norsk språk. Det jobbes også med å få på plass et særskilt opptak til noen av de engelskspråklige masterprogrammene.

Mer om studietilbud for flyktninger

Samleside: UiOs tilbud til flyktninger

Publisert 12. des. 2023 08:36 - Sist endret 13. des. 2023 13:39