Resultatene fra Studiebarometeret 2022 er klare

Hele 3 av 4 UiO-studenter er fornøyde med studieprogrammet de går på. Det viser Studiebarometeret 2022 – undersøkelsen hvor landets studenter gir sin dom over læringsmiljø og faglig kvalitet.

Studenter studerer sammen på bibliotek

UiOs studenter er mer fornøyde med studieprogrammet de går på enn snittet for landets øvrige studenter, ifølge Studiebarometeret 2022. Foto: UiO/Jarli & Jordan

I dag var det nasjonal lansering av resultatene fra Studiebarometeret 2022 på frokostseminar i Domus Bibliotheca, Universitetet i Oslos nye formidlingsarena i sentrum.

– Studiebarometeret er en av flere kilder som samlet gir oss et bedre bilde av kvaliteten på våre utdanninger. Gjennom denne undersøkelsen får vi informasjon om hvordan noen av studentene våre opplever det å være student hos oss, og ikke minst hvordan de har det sammenlignet med studenter ellers i landet, sier Bjørn Stensaker, viserektor for utdanning.

Fornøyde med studieprogrammet de går på

Hovedinntrykket er at resultatene fra år til år er veldig stabile. I 2022 svarte 73 prosent av UiOs studenter at de er enig eller helt enig i at de alt i alt er fornøyde med studieprogrammet de går på. Til sammenligning er det nasjonale tallet 68 prosent. UiOs studenter er altså mer fornøyde med studieprogrammet de går på enn snittet for landets øvrige studenter.

UiO-studentene er generelt bedre fornøyd enn landets øvrige studenter også med undervisningen, tilbakemelding og veiledning, organisering, vurderingsformer og eget engasjement. På det faglige og sosiale miljøet ligger UiO likt med landsgjennomsnittet.

– Vi er svært glade over disse resultatene. At studentene er fornøyde med den faglige kvaliteten og studieprogrammets evne til å inspirere, er veldig viktig for oss, sier Stensaker.

Utfordringer på arbeidslivsrelevans

Når det kommer til målingen av studienes arbeidslivsrelevans, har UiO resultatmessig imidlertid litt større utfordringer sett i forhold til det nasjonale snittet. Studentene blir blant annet spurt om hvorvidt de synes de får god nok informasjon om hvordan utdanningskompetansen deres kan brukes i arbeidslivet, i hvilken grad representanter fra arbeidslivet deltar i undervisningen, og om studentene får innføring i hvordan de kan formidle egen kompetanse til mulige arbeidsgivere.

– Her gir studentene oss tydelig beskjed om at vi må utvikle oss videre. Vi tilbyr praksis og prosjektarbeid i undervisningen i langt større grad enn tidligere, og vi jobber systematisk med å få tettere kontakt mellom studenter og arbeidsgivere. Samtidig har vi flere tiltak på gang som vi håper kan ytterligere styrke studentenes ferdigheter og kompetanse i det studieprogrammet de går på. Dette er et arbeid vi følger tett opp, og vi tar med oss beskjeden fra studentene, sier Stensaker.

For et breddeuniversitet som UiO er det likevel å regne med at scoren kan være noe lavere, mener han.

– Vi har mange generalistutdanninger på lavere nivå, hvor koplingene inn i arbeidslivet kanskje blir tydeligere først senere i utdanningsforløpet, sier Stensaker.

Metodiske utfordringer

Under lanseringen viste også Trine Waaktaar, studiedekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, til at fakultetet har iverksatt en rekke ulike tiltak for å forbedre arbeidslivsrelevansen i studiene. Likevel gikk resultatene i Studiebarometeret ned. Resultatene for 2022 gikk noe opp igjen, men samtidig ble deltakerprosenten såpass redusert at man kan spørre hvor representativt dette er for fakultetets studenter, sier Waaktaar.

Det er med andre ord store metodiske utfordringer knyttet til hvordan spørsmålene er stilt, og Nokut vil derfor vurdere å endre måten arbeidslivsrelevansspørsmålene stilles på før neste undersøkelse sendes ut høsten 2023.

– Vi vil, helt uavhengig av Studiebarometeret, arbeide møysommelig med å bedre våre studiers arbeidslivsrelevans, men det hadde vært nyttig om Studiebarometeret kunne fungert som en god indikator for om det arbeidet vi gjør er virkningsfullt, sier Waaktaar.

SV-student Karl Henrik Storhaug Reinås bygget opp under Waaktaars uttalelser og sa at studentene ser frem til og er glade for endringene som SV-fakultetet har gjennomført.

Viktig med informasjon fra studentene

Svarprosenten for Studiebarometeret har vært markant synkende ved UiO de seneste tre årene. Det gir en viss grunn til bekymring, mener viserektor Stensaker.

– Resultatene tas med videre i arbeidet vårt med utdanningskvalitet og læringsmiljø, både sentralt og ved de enkelte studieprogrammene. Det er et svært viktig underlag for oss, så vi håper at denne nedadgående trenden snur. I så måte vil jeg gjerne rette en stor takk til de studentene som har tatt seg tid til å svare. Ved å svare bidrar de aktivt til en bedre studiekvalitet ved UiO, sier han.

Publisert 16. feb. 2023 09:40 - Sist endret 16. feb. 2023 09:40