UiO samarbeider med Norsk klimastiftelse

Universitetet i Oslo har inngått en samarbeidsavtale med Norsk klimastiftelse. – En god anledning for våre klimaforskere til å nå et ungt publikum med viktig forskning, sier Mette Halskov Hansen, viserektor for klima, miljø og tverrfaglighet.

Bildet kan inneholde: anlegg, blomst, lys, gress, grass familie.

Foto: Jarli & Jordan/UiO

UiO har siden 2010 vært del av Klimastiftelsens formelle nettverk, men blir nå en såkalt akademiapartner. Formålet med samarbeidet er å bidra til økt produksjon og deling av oppdatert og troverdig kunnskap som kan bidra til å øke farten på det grønne skiftet. Norsk klimastiftelse, også kjent som Norges grønne tankesmie, arbeider under Redaktørplakaten, og jobber bredt med fakta- og forskningsformidling.

– Norsk klimastiftelse gjør en veldig god jobb med å formidle klimaforskning på en forståelig måte til et publikum våre forskere ikke nødvendigvis når. Det gjelder særlig skoleverket, både ungdom og lærere har god bruk for deres utgivelser, sier Halskov Hansen.

Hun håper UiOs forskere vil dra nytte av Klimastiftelsens kanaler, og dermed bidra i enda større grad til en opplyst offentlig samtale om klimaendringene og konsekvensene av disse.

– UiO viktig kunnskapsleverandør

Klimastiftelsen er på sin side fornøyd med å få en viktig kunnskapsleverandør med på laget.

– Vi gleder oss over å få Universitetet i Oslo med som akademiapartner. UiO er med sin bredde en utrolig viktig kunnskapsleverandør i det grønne skiftet, sier Lars-Henrik Paarup Michelsen, daglig leder i Norsk klimastiftelse.

Han er særlig opptatt av verdien av kunnskap for et grønnere samfunn.

– Målet med partnerskapet er å øke spredningen av fakta- og forskningsbasert kunnskap til norsk offentlighet kunnskap som kan hjelpe oss til å nå målene vi har satt oss for klimakutt og omstilling. En faktor som bremser klimaomstillingen er det jeg opplever som en økende mistro mot fakta og faglig ekspertise i offentligheten, sier Michelsen.

Han oppfordrer UiOs forskere fra alle disipliner til å bruke samarbeidet som et redskap for å nå bredere ut med sin kunnskap.

Vil nå barn og unge

Viserektor Halskov Hansen  peker særlig på betydningen av å nå barn og unge.

Jeg håper avtalen kan bidra til ambisjonen om å nå bredere ut med UiOs klimaforskning. På den måten passer samarbeidet veldig godt med våre ambisjoner for arbeidet med klima og miljø på UiO, uttrykt gjennom vår helhetlige strategi og tilhørende tiltaksplan, sier hun.

Publisert 6. feb. 2023 09:25 - Sist endret 6. feb. 2023 09:25