Årets Pride-feiring ved UiO

Universitetet i Oslo deltar i årets markering av Pride med flere arrangementer frem mot Pride-uka i Oslo. Den 29. juni går vi i parade gjennom hovedstaden sammen med OsloMet – under parolen «Fryktløs kunnskap».

Mange mennesker samlet i Botanisk hage for å gå i Pride-parade

Den 29. juni går UiO i parade gjennom hovedstaden sammen med OsloMet – under parolen «Fryktløs kunnskap». Foto: OsloMet

Pride-feiringen varer hele juni – her er noen av UiO-aktivitetene du kan bli med på:

• 13. juni: Frokostseminar på Domus Bibliotheca som markerer at det er 50 år siden studenter samlet seg på Universitetsplassen for å kjempe for homofiles rettigheter.
  • 18. og 25. juni: UiOs Pride-T-skjorter deles ut kl. 10-12 i 5. etg i Lucy Smiths hus til dem som tenker å gå med UiO i paraden.
  • 26. juni: Debatt om «Hva skal vi med skeiv kjønnsforskning?», mens 27. juni er det mulig å oppleve et dypdykk i «LHBTIQ+-bevegelsen i Kroatia – fra hatprat til Coming Out-museet».

Og til slutt: Pride-parade den 29. juni – som avslutning på Pride-uka i Oslo. Deltakere fra UiO og OsloMet kan møte opp på Tøyen hovedgård i Botanisk hage kl. 10.00. Der blir det musikk fra orkesteret Bjørneblæs, kaffe og god stemning med appeller fra ledelse og studenter. Så følger avgang i retning Grønland for oppstilling der.

Les mer om arrangementene – og UiO-forskning på LHBTQ-tematikk, kjønn og seksualitet – her: https://www.uio.no/om/aktuelt/arrangementer/pride/

– Pride er en viktig markering av mangfold, kjærlighet og samhold. Ingen skal føle seg mindre enn noen andre, uavhengig av hvem man er eller elsker. Like muligheter til å påvirke og delta i samfunnet uansett kjønnsidentitet, seksuell orientering og bakgrunn, er viktige verdier for Universitetet i Oslo, sier rektor Svein Stølen.

– UiO skal være et åpent og inkluderende universitet, hvor alle kan være seg selv, uredde og stolte. Et mangfold i mennesker, tanker og perspektiver gjøre våre utdanninger, forskning og formidling bedre.  Kunnskap og evnen til saklig debatt står sentralt i kampen mot fordommer, hat og diskriminering, og for menneskerettigheter, sier han.

Publisert 10. juni 2024 15:02 - Sist endret 26. juni 2024 11:02