English version of this page

Etikk og aktsomhet ved anskaffelser i styret

Oppdatert anskaffelsesstrategi og reviderte etiske retningslinjer for anskaffelser ved UiO blir lagt frem i universitetsstyret i september.

Universitetsstyret vedtok 18.juni å be universitetsdirektøren komme tilbake til styremøtet 17. september med:

• Oppdatert anskaffelsesstrategi (2024-2028).
  • Reviderte etiske retningslinjer for anskaffelser ved UiO.
  • Forslag til iverksetting av anskaffelsesstrategi gjennom årlig revidert tiltaksplaner og rapportering.
  • Prinsipper som sikrer en systematisk tilnærming til aktsomhetsvurderinger for anskaffelser.
  • Redegjørelse for hvordan aktsomhetsvurderinger for anskaffelser følges opp ved UiO, spesielt når det gjelder risiko for at leverandører begår, medvirker til, eller er direkte knyttet til brudd på grunnleggende menneskerettigheter og internasjonal humanitærrett.

Aktsomhetsvurderinger

UiO kjøper inn varer og tjenester for over kr 2,9 mrd årlig fra i overkant 5600 leverandører. I saksfremlegget fra universitetsdirektøren, se lenke her: https://www.uio.no/om/organisasjon/styret/moter/2024/06-18/v-sak-34-24-uios-etiske-anskaffelsesrutiner.pdf ​​​,​ ble det redegjort for de rammene UiO forholder seg til i sine anskaffelsesprosedyrer, særlig knyttet til menneskerettigheter. De rettslige rammene for UiO som en offentlig institusjon, gir for eksempel ikke rett til avvisning eller boikott av israelske leverandører på generelt grunnlag, unntatt er næringsvirksomhet eller handel med varer som er produsert i israelske bosetninger på okkupert område. Ved forhøyet risiko følges leverandører opp gjennom aktsomhetsvurderinger. En eventuell avvisning må begrunnes i konkrete forhold ved den enkelte leverandør.

Universitetsstyret ble orientert om UiOs innkjøpspolicy i mars https://www.uio.no/om/organisasjon/styret/moter/2024/03-12/i-sak-6-24-uios-innkjopspolicy---okonomiske-virkemiddel-knyttet-til-konflinkten-i-gaza.pdf . I etterkant er UiOs rutiner og sjekklister for anskaffelser oppdatert og praktisering er innskjerpet.

Rutiner for risikokartlegging

Universitetsdirektørens vurdering er at UiO har etablert rutiner som reduserer handel med aktører som kan være ansvarlige for brudd på menneskerettigheter eller har aktivitet på områder der det er risiko for slike brudd.

UiO har iverksatt arbeid med rutiner for risikokartlegging med tiltak knyttet til de ulike risikonivåene og med dette en mer systematisk tilnærming til aktsomhetsvurderinger for anskaffelsesområdet.

-              Vi vil øke oppmerksomheten på dette området, vi må være klar over hva de etiske retningslinjene betyr og hvordan vi kan praktisere og følge opp aktsomhetsvurderinger,  sier universitetsdirektør Arne Benjaminsen.

Publisert 19. juni 2024 12:36 - Sist endret 20. juni 2024 10:36