UiO og 20 andre institusjoner avslutter prosjektet UH Sak

Avtalen inngått mellom 21 institusjoner i universitets- og høgskolesektoren og leverandør Sopra Steria om levering av programvare til saksbehandling og dokumentasjonsforvaltning, avsluttes.

UiO har i flere år jobbet med å erstatte dagens system for saksbehandling og dokumentforvaltning. Arbeidet har skjedd i samarbeid med sektorpartnere gjennom prosjektet UH Sak. UiO og de andre partnerne har nå besluttet å avslutte avtalen med leverandøren Sopra Steria.

Dette innebærer at tjenesten avbestilles og prosjektet UH Sak avsluttes. Det er usikkert om løsningen vil dekke behovene til saksbehandling og bevaring av dokumentasjon på en god nok måte.

– Uavhengige revisjoner, både av UH Sak-prosjektet og av teknisk løsning og arkitektur, har vist at den samlede risikoen med å videreføre prosjektet blir for høy. Det har også vært store forsinkelser i utviklingsarbeidet, sier universitetsdirektør Arne Benjaminsen.

UiO har organisert arbeidet så langt i mottaksprosjektet UiO Sak. Det er jobbet mye med kartlegging, organisatorisk utvikling og forberedelse til den nye løsningen.

– Vi ser nå på alternativer til nytt arkiv og saksbehandlingssystem. Målet er fremdeles et brukerorientert system for sikre enklere og mer effektiv saksbehandling og fellesadministrative prosesser. Arbeidet som allerede er gjort ved UiO vil være svært nyttig og legge et godt grunnlag for veien videre, sier Benjaminsen.

Som en del av det videre arbeidet vil UiO i løpet av høsten oppgradere sitt nåværende saksbehandlingssystem. Samtidig vil sektoren fortsatt samarbeide om fellesløsninger der det er hensiktsmessig.

Les mer: Pressemelding fra UH Sak

Publisert 26. juni 2024 13:57 - Sist endret 26. juni 2024 15:27