Nye studenter ble ønsket velkommen

– Like viktig som karakterene du jobber hardt for, er karakteren du former som person, sa statsminister Jonas Gahr Støre da han hilste våre nye studenter på Universitetsplassen i dag.

Bildet kan inneholde: musiker, plante, musikk, bygning, dress.

Foto: Jarli & Jordan/UiO

Om lag 7000 nye studenter starter sine studier ved Universitetet i Oslo denne uken. Mange av dem var samlet på Universitetsplassen i dag, der de ble ønsket velkommen til Universitetet i Oslo av rektor Svein Stølen, som ga et løfte om at universitetet skal ta vare på studentene, og på deres engasjement og kunnskap.

– Vi vet dere kommer til oss med stor vilje; med store ambisjoner. Og de ambisjonene handler som oftest ikke om dere selv; de handler om samfunnet; den verden vi lever i; om at dere vil bidra til noe som er større enn dere selv, sa han.

Statsminister Støre hadde fem oppfordringer til de nye studentene: Bruk tiden, også til å ikke studere. Bruk byen, bli kjent med Oslo. Bruk stemmen, delta og engasjer deg. Bruk hverandres kompetanse, bli med i fellesskapet eller ta initiativ selv. Og til slutt: Bruk hele deg.

Alt dette blir det mulighet for den nærmeste tiden. Nesten 1000 faddere står klare for å ta imot ca 7 000 nye studenter. De kan blant annet se frem til konsert med Honningbarna, livesendinger med Radio Nova, stand-up og improduell. Dette foregår i teltet på Fredrikkeplassen den første uken.

I tillegg har enhetene et rikholdig og variert program, og det skjer mye utover i august.

Velkommen til Universitetet i Oslo!

Her finner du fullstendig program for studiestart.
Rektor Svein Stølens tale.

Statsminister Jonas Gahr Støres tale til studentene.

Publisert 12. aug. 2024 15:53 - Sist endret 13. aug. 2024 08:43