UiO inviterer til Bærekraftskonferansen 2023

UiO arrangerer tre hybride arrangementer fra Realfagsbiblioteket på Blindern i forbindelse med Bærekraftskonferansen 2023. Stikkord: Bærekraftig byutvikling, rettferdig forbruk og studenter som pitcher sine master- og PhD-oppgaver.

Studenter på en benk omgitt av planter og grønt.

Foto: Jarli & Jordan/UiO

Bærekraftskonferansen i Bergen er en nasjonal konferanse som avholdes årlig i februar. Her møtes forskere, næringsliv, frivillige organisasjoner, fagbevegelse, beslutningstakere og andre for å kaste et kritisk blikk på hvordan universitets- og høyskolesektoren kan arbeide med bærekraftmålene.

Se arrangement her

Tema: Rettferdig omstilling

Årets konferanse går fra 8.-10. februar. UiO inviterer til tre hybride arrangement med spennende program fra Realfagsbiblioteket på Blindern den 8. februar for å sparke i gang konferansen.

– SDG-konferansen er viktig og høyst relevant, fordi den på en god måte greier å samle studenter, forskere, aktivister, politikere og aktører fra næringsliv til å tenke sammen om hva som bør utgjøre en god forståelse av bærekraft. Den får vist frem noe av den viktige forskningen som foregår, men uten at det foregår i et lukket forskerom, sier Mette Halskov Hansen, viserektor ved UiO for klima, miljø og tverrfaglighet.

– I år er det rettferdig omstilling som er i fokus - et tema som også regjeringens Topplederforum for bærekraft er veldig opptatt av. Jeg ser frem til å høre de mange gode og viktige diskusjonene som vil komme ut av konferansen.

UiOs arrangementer: Byutvikling, forbruk og student-pitch

På Realfagsbiblioteket får du muligheten til å høre mer om CityStudio Oslo - fulltidskurset som gir studenter muligheten til å løse konkrete bærekraftutfordringer i hovedstaden, om grønnvasking og hvorvidt vi kan snakke om rettferdig forbruk eller ikke, og lytte til master- og PhD-studenter som presenterer sine bærekraft-oppgaver i en uhøytidelig pitche-konkurranse.

På scenen står det formidlingssterke studenter, forskere og fagfolk fra et bredt utvalg forskningsmiljøer og virksomheter klare til å gi publikum faglig påfyll på en rettferdig omstilling.

Det vil være enkel servering gjennom hele dagen og det vil være mulig å delta fysisk eller digitalt. Mer informasjon om dette kan finnes på arrangementssiden.

– SDG-konferansen er digital, men vi har altså våre egne lokale, fysiske arrangementer på det som blir kalt Day Zero. Her håper jeg så mange som mulig, enten de er studenter, forskere eller ansatte, har lyst til å komme innom og ta del i arrangementet. Jeg er i Bergen den dagen for å ta del i den årlige "rektorgrillingen" og regner med at UiO her vil bli utfordret, kanskje kritisert, på en del av det vi gjør. Det vil være mye å lære på SDG-konferansen, enten det er om bærekraftig byutvikling eller grønnvasking, sier Halskov Hansen.

Publisert 27. jan. 2023 14:25 - Sist endret 13. mai 2024 09:50