English version of this page

Abelprisutdelingen 2023

Abelprisen deles ut til årets prisvinner Luis Caffarelli av Hans Majestet, Kong Harald V.

Fasaden til Domus Media med søylene i forgrunn

Foto: UiO/Anders Lien

Matematiker Luis A. Caffarelli har vunnet en rekke priser, blant annet Leroy P. Steele-prisen for livslangt bidrag i matematikk, Wolf-prisen og Shaw-prisen. Nå hedres han med Abelprisen.

Programleder for seremonien i Universitetets aula er Nadia Hasnaoui. Øvrige medvirkende er Lise Øvreås, preses i Det Norske Videnskaps-Akademi, og Helge Holden, leder for Abelkomiteen.

Det blir kulturelle innslag ved Per Arne Glorvigen (bandoneon) og Birgitta Elisa Oftestad (cello).

Påmelding

Seremonien i Universitetets aula er åpen for alle, men krever påmelding i forkant.

Gå til skjema for påmelding (dnva.no)

• Vennligst kom i god tid og senest 13:35
  • Ta med gyldig legitimasjon

Se også: Abelforelesningene 2023

Om Abelprisen

Niels Henrik Abel (1802-1829) var et matematisk geni og en av Norges fremste matematikere. Han formulerte spørsmål som er sentrale i moderne matematikk også i dag.

Abelprisens røtter går tilbake til 1899, da den norske matematikeren Sophus Lie uttrykte skuffelse over at Nobelprisen ikke inkluderte en pris for matematikk. På denne tiden var Norge og Sverige i union, og planene om en matematikkpris ble forpurret av unionsoppløsningen i 1905.

Omtrent et århundre senere, i 2002, etablerte den norske regjeringen Abelprisen, oppkalt etter Niels Henrik Abel.

Les mer om prisen og Abelforelesningene hos Det Norske Videnskaps-Akademi
Publisert 15. mai 2023 16:57 - Sist endret 2. des. 2023 04:57