Hjernen i sentrum: Demens

Hva er demens? Hvorfor blir noen demente, og er det noe du kan gjøre for å forbygge?

Illustrasjon med mann som tenker hardt mot blå bakgrunn.

Illustrasjon: Colourbox

Gå til strømming av arrangementet

Vi vet at det blir flere demente og at andelen som har demens øker kraftig med alderen. Vi hører mye om demens, men hva vet vi egentlig? Er det en sykdom? Hva er det som forårsaker demens? Hvor går grensen mellom å være distré, glemsk og dement?

Dette er spørsmål som opptar mange, og denne kvelden møter du et stjernelag som kan gi svar:

• Geir Selbæk, professor og forfatter av den populærvitenskapelige boken "Demens"
  • Linda Hildegard Bergersen, professor ved Odontologisk fakultet
  • Anders Martin Fjell professor ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo
  • Forfatter Ingebrigt Steen Jensen
  • Kaja Nordengen, lege og forfatter av blant annet "Hjernen er stjernen" leder oss igjennom programmet

Er det noe vi kan gjøre selv for å forebygge demes? Hjelper det å løse kryssord eller andre former for hjernetrim?

Hvordan føles det å være dement? Og hvordan kan vi hjelpe den demente best mulig?

Dette blir interessant - velkommen!

Om Hjernen i sentrum

Hjernen er i vinden. Regjeringen har laget en egen hjernehelsestrategi, Hjernerådet samler landets forskere på feltet og vår digitaliserte hverdag gir hjernen stadig nye utfordringer.

Hva vet vi egentlig om hjernen? Hva er dens muligheter og begrensinger? I den nye arrangementsserien "Hjernen i sentrum" utforsker vi ulike problemstillinger der hjernen har betydning: Fra hukommelse og mental helse til søvn og livsstil.

Påmelding og praktisk informasjon

Arrangementet er gratis, men krever påmelding på forhånd.

Gå til påmelding

Hvis du trenger heis eller annen tilrettelegging ved besøk, kontakt oss på telefon 90131755.

Strømming av arrangementet

Her kan du følge Hjernen i sentrum: Demens på nett.

Om Domus Bibliotheca

Domus Bibliotheca er Universitetet i Oslos dialog- og formidlingsarena. Her kan du delta i debatter og samtaler og høre på foredrag. Domus Bibliotheca er den venstre fløybygningen på Universitetsplassen i Oslo sentrum.

Nysgjerrig på hva som skjer hos oss? Følg Universitetsplassen - UiO på Facebook for spennende oppdateringer.

Se fullt program for Domus Bibliotheca.

Publisert 28. feb. 2023 15:27 - Sist endret 23. des. 2023 15:39