Formidling og dialog

Kommende

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Har du tenkt over hvor mye algoritmene på Spotify eller TikTok har å si for hvilken musikk du hører på?

Tidligere

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Det amerikanske demokratiet forvitrer, og den kritiske pressen er spilt ut av KI og tech-plattformer. Finnes det lyspunkt før høstens valg i USA?

Tid og sted: , Realfagsbiblioteket, Vilhelm Bjerknes' hus

Endelig er det fredag - og det betyr at Abels tårn har direktesending fra Realfagsbiblioteket.

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

I juni 1974 samlet studenter seg på Universitetsplassen for å kjempe for homofiles rettigheter. Hva endret seg etter det, og hvilke kamper kjempes i dag?

Tid og sted: , Helga Engs hus, aud. 2

Arrangementet er dessverre avlyst.

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Kva slags ordningar for å sikra innbyggjarane rettsleg vern avløyste Landslova av 1274, og kva nye førestillingar bygde den på?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Den 31. mai 2024 sa Høgsterett dom om at befolkninga i Karasjok ikkje er kollektiv eigar av grunnen i kommunen. Kva er det historiske bakteppet, kva var dei juridiske spørsmåla og korleis vart dei løyst?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Velkommen til formidlingsfest på UiOs egen formidlingsscene – Domus Bibliotheca!

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Åpent fagseminar ved Domus Bibliotheca 4. juni for alle som er opptatt av å støtte unge voksne med lett utviklingshemming i overgangen fra skole til arbeidsliv.

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Er høyrepopulisme noe vi bør frykte, eller legitim politisk kamp? Og hva foregår i Frankrike og Italia?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

For å sikre robuste helsevesen som kan takle alt fra ekstremvær til større sykdomsutbrudd og matmangel, er vi nødt til i mye større grad å se klima og helse i sammenheng.

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Hvordan påvirker skjermtid hjernen din? Gjør skjermbruk at du får noe eller at du mister noe?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

På konsert føler vi samhold med fremmede, viser forskning. I et kort øyeblikk samler musikken oss. Hvordan kan musikk også samle oss i urolige tider?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Har vi god ytringsfrihet eller mer ytringsfrykt ved universitetene? Her spør vi rektorene ved UiO og NTNU: Hva mener dere om disse spørsmålene?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Hvordan vil et mer politisk og demokratisk EU-samarbeid kunne påvirke Norges forhold til EU? Hvilken rolle vil EFTAs overvåkingsorgan ESA få i en slik utvikling?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

I russisk skole finnes det nå i praksis kun én lærebok i historie. Hør Helge Blakkisrud og Morten Jentoft i samtale om historie som ideologisk verktøy.

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Hvordan påvirker klimaendringer den mentale helsen til barn og unge, og hvordan kan vi begrense denne byrden?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Én milliard velgere er disse dager med på å forme Indias fremtid. Men hvem stemmer de på, og hva betyr utfallet for demokratiets globale tilstand?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Fører økt ulikhet til lavere deltakelse i demokratiet?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

Hva gjør Norge og Europa dersom vår viktigste støttespiller ikke lenger er til å stole på?

Tid og sted: , Domus Bibliotheca

I kjølvannet av Russlands angrep på Ukraina og Israels angrep på Gaza er spørsmålet om akademisk boikott brennaktuelt. Hva er prisen for holde kontakt og hva er prisen for bryte?