Korkonsert med nye studenter ved NMH

Norges Musikkhøgskoles nye bachelorstudenter har brukt sin første uke sammen til å øve inn flotte stykker musikk. Kom og hør framtidas toppmusikere på gratis konsert på Universitetsbiblioteket!

Illustrasjonsbilde av trommer

Foto: NMH/Kyrre Lien

Program

Klokka 13 synger oppstartskoret stykket "Peace I leave with you" fra sangsyklusen prayers of Kierkegaard av Knut Nystedt, samt Per Indrehus sin Bruremarsj fra Østerdalen. Koret er ledet av Tone Bianca Sparre Dahl.

Klokka 13.30 får vi høre «In C» med Norges Musikkhøgskoles nye studenter og musikere fra Oslo Sinfonietta In C, av den amerikanske komponisten Terry Riley, er et ikonisk verk i den klassiske samtidslitteraturen og regnes som et av de første stykkene i minimalistisk stil. Stykket ble skrevet i 1964 og har siden blitt tolket og framført av en rekke artister på tvers av ulike sjangeruttrykk.

Om stykkene

Verket består av 53 korte musikalske fraser, der hver frase gjentas vilkårlig, og med stor grad av individuell frihet, av musikerne i ensemblet. Stykket har ingen fastsatt varighet og komponisten angir heller ikke en fast instrumentasjon eller hvor mange musikere som skal spille.

Alt til rette for en helt unik og særegen framføring når Musikkhøgskolens nye poprockjazzfriklassiskfolk-studenter i samspill med musikere fra Oslo Sinfonietta gjør sin tolkning. Alt fra hardingfeler, kontrabasser, el-gitarer til klarinetter og slagverk er i sving når Kjell Tore Innervik og John Vinge leder ensemblet bestående av over åtti musikere.

Publisert 10. aug. 2023 09:43 - Sist endret 10. aug. 2023 09:43