Forskningsrådets formidlingspris til Henrik Svensen!

Det finnes ingen bedre måte å starte dagen på, enn å ære en dyktig og engasjert kollega! Henrik Svensen, forsker ved Institutt for geofag ble i går tildelt Forskningsrådets formidlingspris. Vi gratulerer!

Bildet kan inneholde: dingser, teknologi, samtale, begivenhet, elektronisk apparat.

Henrik Svensen under gårsdagens utdeling av Forskningsrådets formidlingspris. Foto: Yngve Vogt/UiO

Det kan godt være vi ikke snakker nok om hvor viktig formidling er. Forskningsrådets formidlingspris kom allikevel i enden av en uke med mye formidlingsaktivitet. Forskningsdagene med mange aktiviteter, Oslo Innovation Week med Cutting Edge hvor vi viser frem vår forskning og våre ideer til omverdenen. Jeg fikk selv dele ut premiene under årets regionale finale i Forsker Grand Prix. Vinner ble vår egen Torunn Kjelstad. Vi har også hatt en ny runde i debatten om formidling og tellekanter, utløst av Svein Sjøbergs debattinnlegg i Aftenposten.

Oppmerksomhet rundt universitetets tredje samfunnsoppdrag er positivt. Vi trenger debatt rundt formidling og vårt samfunnsansvar. Artikkelserien i Nytt Norsk Tidsskrift, som omhandler dette er derfor høyst velkommen. Bidragsytere til artiklene er andre Henrik Svensen og Anine Kierulf.

De til nå fire artiklene om universitetenes formidling startet med «Trøbbel i tårnet - hvorfor akademia må tenke nytt om forskningsformidling» av Ståle Wiig og nettopp Henrik Svensen. For ikke bare er Henrik en fremragende formidler av egen forskning. I begrunnelsen for gårsdagens pris er denne «aktivist»- delen av Henriks arbeid poengtert. "Det fremholdes også at Svensen har bidratt til utviklingen av forskningsformidling i Norge ved å fremme viktige debatter om utviklingstrekk innen feltet."

Jeg ble fort involvert i denne debatten. Ved lanseringen av utgaven som startet debatten, i Litteraturhuset i november 2016 var daværende rektor, Ole Petter Ottersen, forhindret fra å kunne stille. Allerede før jeg gikk i valgkamp om rektorvervet hadde jeg blitt invitert til å delta i panelet. Debatten representerte på en måte min første offentlige opptreden etter å ha tydeliggjort vårt kandidatur. En debatt jeg satte pris på og en løpende debatt jeg fortsatt setter pris på.

Fra debatten i Litteraturhuset. Fra venstre: Svein Stølen, Anine Kierulf og Henrik Svensen. Foto: Khrono

I artikkelen «Ytringskultur for fremtidens forskere» - den siste i rekken til nå - utfordrer Andrea Othilie Rognan ved Det humanistiske fakultet meg på den nye rektoratets syn i saken.Tiden er moden for et svar.

Jeg setter meg straks på et fly som skal ta meg til Nagoya, Japan. Underveis lover jeg å starte på vårt svar i denne viktige debatten. Det er viktig for oss i det nye rektoratet å komme med vårt syn på hva vi mener bør forbedres og hvordan vi skal bli enda bedre på formidling. Jeg gleder meg til å få tilbakemelding når svaret vårt har stått på trykk i NNT!

Men før avreise til Japan har jeg et budskap hele UiO og hele formidlings-Norge kan enes om: Gratulerer med Forskningsrådet formidlingspris, Henrik! Skikkelig fortjent. Vi unner deg denne prisen av hele vårt hjerte!

Publisert 29. sep. 2017 09:16 - Sist endret 9. mars 2021 09:15
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO