Karrieredagen 2017 – bli karriereklar!

Uansett om du er helt fersk som student ved UiO, er midt i en grad, eller nærmer deg slutten på en bachelor-, mastergrad eller profesjonsstudium – velkommen til Karrieredagen 2017.

For Universitet i Oslo er det viktig å legge til rette for gode møteplasser mellom deg som student og dine potensielle fremtidige arbeidsgivere. Dette for at du kan stille bedre forberedt i møte med arbeidslivet. Karrieredagen 19. september er ett av flere tiltak du som student kan delta på, for å starte planleggingen av din karriere. Jo bedre du kjenner terrenget, jo lettere vil det være den dagen du skal finne din plass i arbeidslivet.

Unngå å bli en del av «Jeg burde»-klubben

Karrieresenteret erfarer stadig å bli kontaktet av studenter som nærmer seg slutten av studiene, som brått kikker seg tilbake og tenker «jobb og karriere, ja – det burde jeg ha tenkt på mye tidligere ». Det er mye du kan gjøre for å unngå å bli en del av denne klubben, og det krever så lite å starte prosessen lenge før du kommer til siste semester.

Karrieredagen gir deg en gyllen anledning til å knytte nye kontakter, og tilegne deg verdifull førstehåndskunnskap om hvor nettopp din kompetanse er etterspurt.  Her vil du komme i snakk med mange arbeidsgivere som er på utkikk etter fremtidig kompetanse. Gå på bedriftspresentasjoner, presenter deg selv for arbeidsgivere på stand, og still spørsmål om det du lurer på direkte til arbeidsgiver. Eksempelvis

•  «Hva skal til for å få en jobb hos dere på sikt?»
  • «Hva er de viktigste ferdighetene dere ser etter når dere rekrutterer nyutdannede?»
  • «Hva er typiske arbeidsoppgaver hos dere for nyansatte med min bakgrunn?»

Svaret på disse spørsmålene vil kunne gjøre det enklere for deg å bestemme deg for en retning. Leser du deg litt opp på bedriften på forhånd, øker sjansen for at du blir tatt godt i mot. Informasjonen du trenger er gjort lett tilgjengelig – alt du må gjøre er å laste ned appen «Karrieredagen UiO» (AppStore /Google Play).

Robotene kommer!

Det er mye prat om digitalisering og ny teknologi, og vi opplever allerede nå at jobber blir erstattet av roboter. Hva betyr egentlig dette for UiOs studenter? Vel, jeg har ikke alle svarene, men når noen jobber forsvinner som dugg for solen, vil andre muligheter dukke opp. Det vi vet er at mange av dere vil jobbe i stillinger som ikke eksisterer i dag, og at akademisk kompetanse vil være helt avgjørende for kunne videreutvikle robotens og sikre menneskenes plass i samfunnet.

Oppladningen til årets Karrieredag starter allerede tirsdag 12.september med foredragsrekken Kort Sagt, og her får du blant annet innsikt i hvordan fremtidens arbeidsmarked vil se ut, og hva slags kompetanse det vil være behov for. Vi får besøk av skoleroboten AV1 og No Isolation, Telenor og Boston Consulting Group. Onsdag og torsdag samme uken har du også mulighet til å lære deg triksene bak en god CV og søknad, samt få vite mer om de ulike intervjuformene du kan møte i jakten på ditt fremtidige virke.

Selve Karrieredagen vil i år åpnes av Hilde Widerøe Wibe fra Abelia, og Eirik Norman Hansen fra Itch Design, i følge med undertegnede og verdens første masseproduserte humanoide robot, Pepper. Det gleder vi oss veldig til!

Bli med på Karrieredagen og arrangementene i uka før, last ned appen og vis arbeidsgiverne hva nettopp du kan bidra med.

Av rektor Svein Stølen og prorektor Gro Bjørnerud Mo
Publisert 11. sep. 2017 14:41 - Sist endret 20. feb. 2020 09:59
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO