Litt varm i stolen

Da er vi godt i gang i Lucy Smiths hus. Huset myldrer av liv store deler av døgnet. I første etasje tar Knutepunktet imot studenter fra hele verden og gjør alt de kan for å hjelpe hver enkelt nykommer. På toppen av huset, der jeg nå sitter, har vi allerede møtt så mange mennesker og fagområder vi bare kan.

Av: rektor Svein Stølen

Jeg har lært meg hva det betyr å leve uten det som visstnok kalles ‘luft i kalenderen’. Det er mange tanker og følelser som svirrer rundt i hodet i en hverdag travlere enn det jeg kanskje hadde forutsett. Men det har vært interessante dager og gode dager. Og vi bare gleder oss til fortsettelsen; til å bli bedre kjent med hele UiO.

Det sier seg selv at den første tiden må dreie seg om å bli kjent i det nærmeste «nabolaget» - i Lucy Smiths hus - og om å sette sitt preg på arbeidsform. Jeg ønsker som rektor å være åpen, raus, lyttende, men også tydelig og handlende. Jeg ønsker som leder for UiO å være i forkant. Det er selvsagt en klisjé, men la meg bruke den likevel: jeg mener det er viktig å være «fremoverlent» , men skal selvsagt også være kritisk og yte motstand der det er nødvendig.

De siste 14 dagene har jeg forstått at balansen mellom å være tilstede for alle ved UiO og samtidig svare godt på eksterne henvendelser og forventninger vil bli krevende. Det er kanskje bare to måter å demme opp på. Jeg tror på verdien av å bruke hele rektoratet både internt og eksternt, samt å bruke sosiale medier for å nå fram til så mange som mulig.

Avtalesignering. F.v. Andrej Kuznetsov, prorektor Åse Gornitzka, rektor Svein Stølen, Vice-President Prof. Qi-Kun Xue, Tsinghua University, Prof. Xiaolong Du, CAS. Foto: UiO.

Gro, Åse, Per Morten har fått klare mandat og med ansvar følger myndighet. De er alle også i full gang. Jeg vet at jeg ikke hadde hatt den roen jeg nå føler; på kontoret en tidlig lørdag morgen med dagens første kaffe og virtuose Niels-Henning Ørsted Pedersen på høyttaleren, uten den dype tilliten jeg har ikke bare til de nærmeste samarbeidspartnerne, men også til de mange som nå arbeider for at vi virkelig skal lykkes med å skape et bedre samspill på UiO.

Sosiale medier blir fortsatt en viktig kommunikasjonskanal for rektoratet; internt så vel som eksternt. Jeg liker å blogge, og jeg liker å blande mer politiske blogger, med mer personlige blogger. Som denne.

Bloggen er likevel hele rektoratets blogg. Noen ganger vil vi blogge sammen, noen ganger to og to, andre ganger hver for oss. Likevel er det ikke sikkert vi vil blogge like mye som Ole Petter gjorde.

Vi ønsker i stedet å bruke min offentlige Facebookprofil i stor grad. Den vil fungere som rektoratets fellesside. Bruken av videoformat vil øke. Noen ganger gir dessuten en kommentar i en avis større synlighet eksternt enn en blogg. Vi får nå se. Alle tanker er ikke ferdig tenkt - heldigvis. Lite kan som kjent måle seg med å møte mennesker ansikt til ansikt.

Her sitter jeg nå, etter to travle uker, og ser utover hele byen og fjorden. To høydepunkt denne uken har gjort inntrykk. Det var herlig å se og møte de arbeidsglade og entusiastiske fadderne på plenen foran Villa Eika. De gjør en formidabel innsats for de nye studentene på UiO. Et annet svært høytidelig øyeblikk var signeringen av samarbeidsavtalen med Tsing’hua University. Det var min første offisielle representasjonsoppgave for UiO som rektor. Jeg følte meg glad og beæret da jeg på vegne av oss alle signerte en viktig avtale med et av de beste kinesiske universitetene i en region som blir stadig viktigere også for spørsmål som har med forskning og utdanning å gjøre.

Nå i oppstarten har vi brukt to hashtags  i sosiale medier; #uioisamspill og #uioåpnerdører. Følg gjerne med på dem. For oss representerer de viktige verdier. Verdier som jeg håper vil prege rektoratet og UiO tydelig i handling også i tiden som kommer.

Publisert 12. aug. 2017 20:56 - Sist endret 16. nov. 2017 13:51
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO