UiO - samspill i verdensklassen

Denne uka ble Shanghai-rangeringen presentert. UiO er som vanlig stabilt inne i blant de hundre beste universiteter i verden – denne gangen nr. 62 i verden, nr. 22 i Europa og nr. 4 i Norden.

Vi samarbeider med de beste

UiO er internasjonalt orientert. Vi er et forskningsuniversitet og et breddeuniversitet. Vitenskapelig kvalitet er rettesnor i alt vi gjør. Det gjelder også når vi finner samarbeidspartnere. Derfor er det like interessant for oss å se på hvordan våre samarbeidsinstitusjoner gjør det i internasjonale sammenligninger, som å se på hvordan vi selv rangeres.

The Guild i verdenstoppen

Europa står i en særstilling blant våre internasjonale partnere. Det europeiske forskningssamarbeidet er helt unikt i verden, og vår deltakelse der gir oss tilgang til verdens største transnasjonale forskningsprogram.

UiO har mer til felles med forskningsintensive toppuniversiteter rundt i Europa enn vi har med flere av de andre norske institusjonene. Dette er bakgrunnen for at vi er sterkt med i nettverket The Guild of European Research-Intensive Universities – vi har sammenfallende interesser. Medlemmene i the Guild spiller i samme liga som oss – det indikerer også Shanghai. Syv av the Guilds 19 medlemsinstitusjoner rangeres blant verdens 100 beste:

• Kings College nr. 46
  • Groningen nr. 59
  • Universitetet i Oslo nr. 62
  • Uppsala nr. 63
  • Århus nr. 65
  • Gent nr. 69
  • Göttingen nr. 99

Ytterligere seks av the Guild-medlemmene er rangert i intervallet 101-150.

Økt samarbeid med Asia

Spesielt i Øst-Asia ser vi at kvaliteten på forskningsinstitusjoner er i svært god utvikling. Derfor vil vi i stadig økende grad søke samarbeid med blant annet gode, kinesiske universiteter. Forrige uke signerte vi dette rektoratets første samarbeidsavtale med et annet universitet; Tsinghua University i Kina. I Shanghai-rangering er Tsinghua rangert som Kinas beste universitet og Asias nest beste. De er rangert som nr. 46 i verden. Dette viser med tydelighet at vi leter i toppen når vi skal søke nye samarbeidspartnere.

Forskerne er veien inn

Når vi ser på forskningssamarbeidet må vi huske på hvordan det starter. Det er ikke slik at vitenskap av god kvalitet oppstår etter at institusjonene har inngått samarbeid. Når internasjonalt samarbeid oppstår er det som oftest et resultat av møter mellom enkeltforskere. Dersom kjemien fungerer kan disse i utgangspunktet uforpliktende initiativene utvikle seg til et omfattende samarbeid. Strategisk institusjonelt samarbeid har ofte utviklet seg over tid, hvor man har lært hverandres målsettinger og arbeidsmetoder å kjenne. Som ledere av UiO vil vi søke å stimulere til og oppfordre til denne type samarbeid.

Denne modellen viser godt hvordan internasjonalt samarbeid i akademia oppstår og utvikler seg.

Universitetsrangeringer vil selvsagt aldri styre hvordan vi innretter vår virksomhet ved UiO. Men Shanghai gir oss en pekepinn på at UiO er i verdensklasse, og det er også våre samarbeidspartnere.

Av Svein Stølen og Åse Gornitzka
Publisert 17. aug. 2017 15:24 - Sist endret 16. nov. 2017 13:58
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO