Velkomstseremoni på Universitetsplassen

I dag har jeg og resten av UiOs ledelse tatt imot nye studenter i en høytidelig seremoni på Universitetsplassen. For en opplevelse det var! Her kan dere lese talen jeg holdt for våre nye studenter.

Velkomsttale til nye studenter

Velkommen hit til universitetsplassen, velkommen til Universitetet i Oslo, velkommen til Norges beste universitet. Jeg ønsker dere som ikke er oppvokst i Oslo spesielt velkommen til den fine byen vår. Jeg håper dere blir like glad i Oslo som jeg er blitt.

A special welcome to our international students. You bring new perspectives that we are eager to learn from. I hope you will enjoy your stay and make a lot of new friends. Academia knows no boundaries, and I hope that both you and our Norwegian students will profit from working together and getting to know each other better.

Aldri har vel Universitetsplassen vært vakrere. Foto: UiO

I dag er det en spesiell dag for dere - men det er den også for meg.

På samme måte som kanskje flere av dere har jeg i dag litt sommerfugler i magen. Dere er rykende ferske studenter. Jeg, en rykende fersk rektor. Dette er første gang jeg hilser nye studenter velkommen, men det har jeg også gledet meg til i flere måneder!

I dag handler det om dere, om studietiden dere nå starter på, om deres fremtid. Men deres fremtid er også samfunnets fremtid - det er dere som skal lede vei i en verden som kanskje vil se mer uoversiktlig ut enn i dag. Vi håper at det dere lærer og erfarer gjennom studietida vil hjelpe dere å ta gode veivalg.

Som studenter ved UiO blir dere en del av et fellesskap av kunnskapssøkende mennesker i hele verden. Dette fellesskapet bygger på noen felles verdier:

At enkeltmennesket alltid står i sentrum. At universitetet og forskningen må være fri, at kunnskap er vår felles eiendom. At alle stiller likt uavhengig av sosial bakgrunn, kjønn, etnisitet, seksuell legning og religion. At alle påstander skal kunne møtes med kritikk.

Vi har som mål at du som studerer ved UiO skal få mer enn god utdannelse: At du styrker din kritiske sans, får et globalt perspektiv og blir engasjert i samfunnet rundt deg. At du blir et tenkende, men også omtenksomt menneske.

Jeg vil gi dere noen råd på veien:

Nummer 1: Vær nysgjerrig

Vær nysgjerrig på ny kunnskap, les avisen, les bøker, gå på teater du får studentrabatt. Still spørsmål, og gå i dybden. Du er nå student ved et av Europas beste universiteter og da «skjerpes greiene». Utfordre deg selv, foreleseren og etablerte sannheter. For kanskje ligger svaret på den stien som ingen andre tok? Vær nysgjerrig på folk, og på medstudenter som er ulike deg selv. Kanskje venter den store kjærligheten på deg i folkehavet her i dag?

Nummer 2: Vær snill.

Vær snill med hverandre, og spesielt til dere som allerede er godt etablerte i Oslo, ta vare på medstudenter som ikke har så stort nettverk her. Det kan være tøft å komme til et helt nytt miljø. Så bidra til studentmiljøet, snakk med hverandre, snakk med oss, se hverandre i øynene og smil.

Nummer 3: Reis.

Reis på utveksling – vi har avtaler med gode universiteter i nesten alle deler av verden. Reis med venner. Se verden, se noe annet enn det du har sett før. Nye perspektiver og nye bekjentskaper vil forandre deg for alltid.

Nummer 4: Ha ambisjoner

Ha ambisjoner på dine egne vegne og på samfunnets vegne. Det krever kanskje sene kvelder på lesesalen, men det er verdt det. Engasjer deg; i studiene, i studentlivet, i studentpolitikken, i samfunnsdebatten. Dine evner og kunnskaper kan forandre noe, skape noe, hjelpe noen.

Dine evner og dine kunnskaper kan du bruke til å skape bedrifter, nye lover, ny politikk, skrive bøker, du kan utdanne, utforske hav og verdensrom, finne opp nye medisiner, redde liv.

Verden trenger det. Verden trenger deg.

Gratulerer og lykke til med studiene!

Her er jeg sammen med leder for UiOs Studentparlament; Jens Lægreid. Foto: UiO

Publisert 14. aug. 2017 17:23 - Sist endret 16. nov. 2017 13:54
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO