I skyggen av en krig

Professor emiritus Gunnar Danbolt gjorde en tydelig kobling av Håkons Blekens sterke Dødens ø (Utøya) -malerier til Arnold Böcklins Die Toteninsel da universitetsstyret fikk presentasjon av Blekens utstilling I skyggen av en krig.

Fra åpningen av utstillingen "I skyggen av en krig" på Baroniet Rosendal. Gunnar Danbolt forteller med kunstneren, Håkon Bleken, inderlig tilstede. Foto: Jack Sæterdal

Denne delen av årets Rosendal utstilling gjorde et sterkt inntrykk, og minnet også oss som var til stede mandag kveld om den viktige rolle Universitetet i Oslo og våre tilknyttede enheter og organisasjoner spiller som kulturformidler.

Utstillingen i det lille, men praktfulle Slottet tangerer temaet for årets utgave av Rosendal Kammermusikkfestival. Festivalen er grunnlagt av pianist Leif Ove Andsnes, og blir arrangert for tredje gang fra 9. – 12. august 2018. Jeg ser virkelig frem til denne festivalen som i fire dager skal sette søkelyset på årene 1914 – 1918. Her fremføres en betydelig musikalsk arv, verker av komponister sterkt påvirket av krigen som raste rundt dem. Stravinskijs Suite fra Historien om en soldat og Ravels La Valse er kun eksempler på verker skapt I skyggen av en krig.

UiOs rolle som kulturbærer er betydelig og må røktes på en god måte. Aktivitetsnivået er stort. Universitetets eget symfoniorkester, med aner helt tilbake til 1830, spiller som et eksempel denne helgen i Korskirken og Grieghallen under den 11. Europeiske orkesterfestivalen i Bergen.

Våre fem offisielle kor leverer konserter på høyt nivå og flere av korene våre vinner internasjonale korkonkurranser. Nylig gjesteblogget Marte Fillann fra Kvindelige Studenters Sangforening på rektoratets blogg. Koret, rangert som verdens beste kvinnekor, turnerte nylig i USA, og som i 1948 ble de mottatt med åpne armer og applaus. Marit Tøndel Bodsberg Weyde får representere ildsjelene som dirigerer og drifter kor og orkestere - det er også stas at Stig Nilsson velger å bidra i vårt symfoniorkester etter pensjonering fra rollen som konsertmester i selveste Oslo-Filharmonien.

Den norske studentersanforening synger, tradisjonen tro, fra aulatrappen kl. 14 på vår kommende nasjonaldag.

En rask titt på Oslos 17. mai program viser at våre kor, og også våre fagpersoner og studenter, bidrar stort på nasjonaldagen. Astrid Sæther taler ved graven til Henrik Ibsen. Studentmållaget hedrer Ivar Aasen. Våre kor bidrar med vellyd.

Det er to personer som må nevnes. Gjøril Songvoll, vår enestående syngende kulturkonsulent, er særdeles viktig. Jeg blogget tidlig i høst om Ung i aulaen da jeg hadde æren av å åpne konsertsesongen, og jeg var da kort innom aulaens historiske rolle som en hovedarena for prestisjetunge konserter. Leif Ove Andsnes debuterte i Aulaen - som 17-åring.

I mai alene byr Aulakonsertene på Det Norske kommerorkester, Eldbjørg Hemsing, en Ung i aulaen konsert og en konsert med ett av våre sterke kor, Schola Contorum, tilknyttet Institutt for musikkvitenskap. Men vi formidler kultur på flere arenaer. Samme måned arrangeres fire Lunsj med kultur. Et variert program som totalt byr på klasisk musikk, joik og sjeldne instrumenter som Duduk og Udu.

Faglig aktivitet er koplet på. Det kan for eksempel nevnes at Thomas Erma Møller disputerte i mars med en avhendling som nyanserer våre forestillinger om Fartein Valen og hans atonale musikk. Deretter må en annen viktig kvinne for UiO:kultur, kurator Ulla Uberg, fremheves.

Tre av Håkon Gullvågs skisser av Lucy Smith henger nå på rektors kontor. Foto: Håkon Gullvåg / UiO / Anders Lien.

Universitetet har en betydelig kunstsamling. Den omfatter mer enn 1600 verk; portretter, enkeltverk i ulike teknikker, uteskulpturer og kunstneriske romutsmykninger. Ulla var den som virkelig tente på ideen om å benytte skissene av Håkon Gullvågs portrett av Lucy Smith, UiOs eneste kvinnelige rektor frem til i dag, til mitt rektorkontor.

Mer informasjon om kunstsamlinger finnes på våre gode web-sider. Visste dere om kunstløypene på Blindern og i Sentrum

Dedikerte ansatte er vi bortskjemt med ved UiO. Kultursiden er intet unntak.

Veien er ikke lang til våre fantastiske museer. 15 mai får vi royalt besøk og Vikingskipene får selvsagt mye oppmerksomhet. Og i mai kan vi og allmennheten gledes over mange viktige arrangementer. Ved Kulturhistorisk museum har tema f.eks. vært Does art have a place in the Museum of Cultural History? Dette var spørsmålet 3. mai. 9. mai var temaet Refleks: Nasjonal identitet – stolthet og fordom. Aktuell refleksjon før 17. mai.

Ved Naturhistorisk museum får Botanisk hage mye og fortjent oppmerksomhet. Humlevandring står også på agendaen i mai. Det handler om våre sårbare humler som er på jobb for naturen og oss!

Jeg startet alvorstynget og avsluttet med et tilsynelatende lettflyvende tema. Men alt dette er viktig for oss. Jeg har sagt det før - samfunnseffekt er så mangt.

Publisert 11. mai 2018 13:03 - Sist endret 10. mars 2021 15:25
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO