En rettighet er ikke vunnet for alltid

En rettighet er ikke vunnet for alltid – vi må hegne om den og kjempe for den. Derfor heiser vi regnbueflagget, derfor går vi i paraden. På UiO skal alle føle seg fri til å være den man er.

Pride 2018

Tradisjonen tro går UiO og OsloMet sammen i Oslo Pride under parolen "Fryktløs kunnskap".  Foto: Jarle&Jordan, UiO

Årets tema for Pride er historie. I 2019 er det 50 år siden Stonewall-opprøret i New York, et opprør som av mange regnes som starten på den moderne skeive rettighetskampen. 50-års jubileumet til Pride vil feires over hele verden. Historien inneholder politiske kamper. Mange har kjempet. Noen i det skjulte, mange har betalt en høy pris. Men historien inneholder heldigvis også store seire. Som foreningen FRI skriver; «Det er vår historie. Det er en historie å være stolt av. Og det er en historie verdt å kjempe for.»

Likestillings- og diskrimineringsloven sier at alle arbeidsgivere skal arbeide aktivt, målrettet og planmessig for å fremme likestilling og hindre diskriminering på bakgrunn av seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk.

Pride 2018, Gro Bjørnerud Mo og Svein Stølen
Foto: Jarle&Jordan, UiO

Vi er personlig opptatt av at UiO skal være et åpent og inkluderende universitet bygget på likeverd og respekt, og med et trygt arbeids- og læringsmiljø hvor det er rom for alle. Vi skal bygge en kultur der alle kan kjenne seg trygge på å bli respektert for den de er. Mangfold i perspektiv, mennesker og tanker gjør vår utdanning og forskning bedre!

Kunnskap står sentralt i kampen mot fordommer og for menneskerettigheter. Like muligheter til å påvirke og delta i samfunnet uansett kjønnsidentitet, seksuell orientering og bakgrunn er viktige verdier for universitetet og krever et kontinuerlig engasjement.

UiO har mange arrangementer i forbindelse med årets Pride. På Realfagsbiblioteket kan du se Skeiv litteratur på utstilling 14.–23. juni. Kulturhistorisk museum setter opp danseforestillingen Dancing recurrences lørdag 15.juni med gratis inngang og 19.juni er vi tilstede i Pride telt på Youngstorget med arrangementet Pride House: Masker og motstand - Den homofile og media fra 1940 til i dag. En dialog mellom innlederne og publikum.

Tradisjonen tro går UiO og OsloMet sammen i Oslo Pride under parolen "Fryktløs kunnskap". Møt opp utenfor Tøyen hovedgård i Botanisk hage kl. 11.00. Her får du utdelt t-skjorte og bærenett, og vi stiller med ansiktsmaling. Fra Tøyen går vi samlet til Grønland, hvor paraden starter ca. kl. 13.00. Studentorchesteret Biørneblæs spiller musikk fra start til mål. Etter paraden samles vi i Universitetshagen i sentrum.

Kunnskap er avgjørende i kampen mot fordommer og for menneskerettigheter. Fortsatt er det behov for å kjempe for at alle kan elske den de vil og være seg selv helt ut, uten å møte hets, fordommer eller vold. Kanskje går du i paraden for en venn, en kollega eller for den du er. Sammen er vi sterke!

Av Svein Stølen, Gro Bjørnerud Mo
Publisert 14. juni 2019 12:00 - Sist endret 17. juni 2020 09:03
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO