Bruk Universitetet i Oslo i sommer!

Jeg besøkte Vikingskipshuset i dag. Litt fordi det på nytt bekymrer meg litt, men mest fordi det er en perle av et museum. Tap av publikum- og sponsorinntekter i størrelsesorden 200 millioner skal bekymre en rektor, men la meg likevel ta en positiv vinkling inn mot det som blir en norsk sommer!

Bildet kan inneholde: museum, turistattraksjon, skjelett, fossil.

Bruk Universitetet i Oslo! Du får aldri like god plass igjen. Opplev de unike vikingskipene i Vikingskiphshuset på Bygdøy. Der kan du møte en av våre mange dyktige formidlere som forteller om når skipene ble funnet og hvorfor de var så godt bevart. Husk at vi må holde museet stengt i flere år under bygningen av det nye Vikingtidsmuseet. Vi feiret oppstartbevilgningen under årsfesten i fjor, og ser fram til at det fantastiske nye museet står ferdig i 2025.

Kanskje skal du også sikre deg en sommeromvisning om antikken og Det gamle Egypt i Historisk museum. Et 15 meter langt bord dekket med sarkofager, statuer, byster, vaser og andre gjenstander fra Det gamle Egypt, Hellas og Romerriket er utgangspunktet. Og det er mye annet å se i Frederiksgate 2, ikke minst VIKINGR-utstillingen som modifiserer våre forestillinger om vikingenes liv.

Meld deg videre på en omvisning i Botanisk hage – et levende museum med over 5,500 planteslag fra hele verden som brukes i undervisning, formidling og forskning. Botanisk hage er jo dessuten en grønn lunge i storbyen og et viktig rekreasjonsområde som med fordel kan utnyttes på en solrik dag. Bildet kan inneholde: natur, naturlig landskap, vegetasjon, tre, blomst.

Husk samtidig å besøke de nye zoologiske og geologiske utstillingene i Robert Colletts hus, og det nylig og royalt åpnede Klimahuset. Nordens første utstillingshus om klima og klimaendringer. Her lærer du om hvordan jordas klimasystem fungerer, hvilke konsekvenser global oppvarming har, hvilke løsninger som finnes og hvordan du selv kan bidra.

UiOs har, gitt vår historie, et betydelig ansvar som kulturarvsforvalter og nasjonal hukommelse, et ansvar som i betydelig grad kan håndteres gjennom museene våre. Museenes rolle som formidlingsarenaer for UiO er viktig idag og skal utvikles videre; ikke minst i et campus- og byutviklingsperspektiv, da museene jo er plassert sentralt og strategisk i byen. Vi jobber med et posisjonsdokument for UiOs museer, og kanskje er også det en motivasjon for å ta disse viktige fasettene av breddeuniversitetet UiO i selvsyn.

Nyt Oslo og UiOs sommertilbud!

PS! Vi skal selvsagt sammen med våre museers mange dyktige fagfolk arbeide konstruktivt for å komme oss godt igjennom utfordringene. Det får vi til!

Av Svein Stølen
Publisert 21. juni 2020 15:54 - Sist endret 21. juni 2020 16:13
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO