Økt bruk av kollektivtransport er også en målsetning i planen, etter hvert som koronasmittetallene forhåpentligvis legger til rette for det. Uansett skal vi bygge sykkelstaller, og vi ser på innføring av betalingsløsninger for parkering. Da er tanken at det skal være differensierte satser, der fossilfrie kjøretøy betaler minst.
Et verktøy for redusert klimafotavtrykk
Arbeidet med mobilitetsplanen har pågått en stund, men det har vært behov for å gå et par ekstra runder. Utkastet som forelå tidligere tok ikke nok hensyn til ansatte og studenter med spesielle behov, knyttet blant annet til redusert mobilitet, frakt av barn for småbarnsfamilier og lignende. Den endelige planen skal kobles tydelig til personalpolitikken, men vi iverksetter ikke ny politikk før koronasituasjonen er under kontroll.
Så skal det understrekes at vi ikke har mange bilparkeringer per fulltidsansatt, men i og med det pågående klima- og miljøarbeidet vårt, er det naturlig at vi ser på endringer i dagens parkeringsordning som et verktøy for å redusere klimafotavtrykket vårt. Det er også naturlig å vurdere parkeringsarealene våre i forbindelse med den store Oslo Science City-satsingen.
Ny og helhetlig klima- og miljøstrategi
Mobilitetsplanen skal virke sammen med flere store klima- og miljøsatsinger ved UiO. Arbeidsgruppen for den nye klima- og miljøstrategien, ledet av UiO:Energis direktør Vebjørn Bakken, har fått sitt mandat og er i gang. Strategien, som legges frem medio 2021, kommer til å inneholde et konkret klimamål for UiO frem mot 2030. For øvrig skal den legge til rette for kunnskapsutvikling og dialog på tvers av både fag og sektorer, innen akademia og i samarbeid med samfunnet for øvrig. Vi ønsker at den skal samle og integrere ulike relevante klima- og miljøprosesser ved UiO, for på den måten å sikre systematikk og skikkelig gjennomslag i klimaarbeidet.
Tiltaksplan og klimaregnskap
Strategien er på vei, og vi er uansett i gang med konkret arbeid for å redusere klimafotavtrykket vårt. I desember i fjor ga Universitetsstyret sin tilslutning til et første utkast til tiltaksplan for å redusere UiOs klimagassutslipp. De foreslåtte tiltakene befant seg innenfor følgende hovedområder: Reiser og opphold, mat og servering, innkjøp og gjenbruk, bygg og eiendom (inkl. energi), og fondsplassering.
Statusoversikten til Universitetsstyret i forrige måned viser at vi har fulgt opp på nær alt vi har sagt at vi skal gjøre. I desember blir en revidert tiltaksplan med nye tiltak lagt frem for styret. Vi er også i ferd med å få et oppdatert klimaregnskap som blir et bedre styringsverktøy for utslippskutt enn tidligere, og som vi ønsker skal bidra til økt kunnskap og åpenhet om miljøpåvirkningen av aktiviteter ved UiO.
Som et ledd i dette arbeidet, er UiOs flyreiser nå blitt brutt ned på enhetsnivå. Dette er noe enhetene har etterspurt. Vi har delt disse rapportene internt, slik at enhetene får oversikt over volum av flyaktivitet og på den måten kan jobbe konkret med å redusere flyreisene.