Digitalisering i en mangfoldig UH-sektor

Er det Unit som skal styre digitaliseringen av UH-sektoren eller er det institusjonene? Først publisert i Khrono.

Bildet kan inneholde: smil, datamaskin, gest, personlig datamaskin, dataklynge.

Jeg lar Gard Thomassen og USIT illustrere denne bloggen. Vi har landets fremste kompetansemiljøer og en sterk infrastruktur, og trenger betydelig autonomi for å utvikle oss raskt og riktig. Styre i det store, ikke i det små er vårt råd til myndighetene - nok en gang! Foto: UiO

Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning (Unit) har levert utkast til ny digitaliseringsstrategi for UH-sektoren 2021-25: Innovativ utdanning og fremragende forskning. Strategien inneholder mange tiltak som kan løfte norsk forskning og høyere utdanning framover, men det er bra den skal på høring da den også inneholder flere forslag som er uheldig for den videre digitaliseringen i sektoren.

Digitaliseringens dobbelthet

Strategidokumentet omtaler digitalisering som transformativ, som en teknologisk kraft som kommer utenfra og som omformer utdanning og forskning og på egen hånd fremmer kvalitet og relevans. Retorikken på dette området tar i for liten grad innover seg at digitalisering i høyeste grad også er en indre kraft som i betydelig grad endrer fagenes innhold og utvikling, og med det våre utdanninger og vår forskning. Digitalisering handler ikke først om effektivisering. Denne dobbeltheten er blant annet omtalt i artikler av Dæhlen og Ludvigsen  og Øvrelid og Bygstad . Manglende vekt på det drivet som kommer innenfra, resulterer ofte i undervurdering av brukernes og institusjonenes rolle i utviklingen.

Styre i det store

Det er et mål for kunnskapssektoren å utvikle mangfold basert på autonome institusjoner. Særlig på utdanningsområdet går utkastet til digitaliseringsstrategi for langt i å legge føringer for institusjonenes veivalg og fagmiljøers mulighet til å prioritere egen utvikling.

Kunnskapsdepartementet må styre UH-sektoren overordnet. Basert på institusjonenes rolle og strategier må og kan institusjonene styre sin egen fagutvikling. Regjeringen og KD må styre i det store, ikke i det små. Skal man tilrettelegge for mangfold, må man redusere detaljstyringen.

Units rolle og institusjonenes autonomi

Det er behov for å gå igjennom rollefordelingen mellom departement, Unit og institusjonene. Institusjonenes autonomi og ulike behov må ivaretas. Det legges for Units del opp til en for sterk nasjonal koordinering og styring på flere områder som spenner fra digitale verktøy til innretting og organisering av utdannings- og forskningsvirksomheten. Det er store forskjeller mellom institusjonene i UH-sektoren og det er ulike behov. Ensretting vil svekke institusjonenes mulighet for utvikling.

Units rolle bør utvikles mer i form av tjenesteleverandør og mindre i form av direktorat. De må være opptatt av felles rammeverk og felles tjenester enkeltinstitusjonene kan bygge på avhengig av behov. Vi trenger å definere tydelig hvem som eier data, analyser og resultater, hvordan de kan kobles og hvordan vi sikrer kvalitet og kontroll på verdikjeden data inngår i. Det må være klare kriterier og prosesser for å beslutte hva som prioriteres og i hvilken grad det forplikter den enkelte institusjon.

Digitalisering integrert i kjernevirksomhet

Koronaperioden viser at store deler av UH-sektoren og institusjonene allerede hadde arbeidet langsiktig og strategisk med digitalisering, slik at de raskt kunne iverksette nødvendige tiltak å gå over til digitalt format. Digitalisering i dag er sterkt integrert i kjernevirksomheten. Det gir derfor ikke mening å skille det ut som eget strategisk område. Denne digitaliseringsstrategien bør således bli den siste.

Universitetet i Oslos innspill kan leses i sin helhet her.

Av Svein Stølen
Publisert 29. jan. 2021 22:26 - Sist endret 29. jan. 2021 22:27
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO