Oslo Life Science 2022 - noe for en hver smak!

Tverrfaglighet uten faglighet blir bare tverr, sa klima- og miljøminister Espen Barth Eide under lanseringen av Oslo Science City i Rådhuset i høst. Det er vi hjertens enige i. Vi må for å lykkes evne å kombinere dybdekunnskap med bredde. Derfor er vi heftig begeistret for den syvende utgaven av konferansen Oslo Life Science. Den kombinerer fremragende vitenskap, kunnskapens rolle i forvaltning og politikk, karriereutvikling, helsenæring og bioøkonomi samt historie, kultur og innovasjon.

Bildet kan inneholde: briller, yttertøy, smil, ansiktsuttrykk, produkt.

Velkommen til Oslo Life Science 11-17 februar 2022.

Det er kanskje ikke konserten i Frogner kirke som vil stjele overskriftene, men The Lapse of Time med Ensemble 96, sopranen Ditte Marie Bræin, barytonen Frank Havrøy og organist Inger-Lise Ulsrud er en fin påminnelse om hva UiO er og skal være. Et breddeuniversitet og en kulturinstitusjon. Music for stem cells i regi av et UiO:Livsvitenskaps konvergensmiljøer, er dessverre “tatt av pandeminen”, mens “Tilbake til naturen” fortsatt står programmet under et frokostmøte i samarbeid med Nationalteateret.

Oslo Life Science viser hva konvergens betyr; faglighet på tvers av disiplingrenser og på tvers av sektorgrenser. Vi er takknemlig for samarbeidet med kunnskapspartnerene OUS, SINTEF og NMBU og med næringslivet til dels gjennom Life Science Cluster, LMI, Oslo Cancer Cluster, Bioteknologirådet og TEKNA. Ikke minst er vi glade for vårt stadig sterkere samspill med Oslo kommune. Oslo Life Science er på mange måter en Oslo Science City arena. Det skal vi bygge videre på.

Nasjonal og global pandemiberedsskap samt løsninger og metoder for kontroll med pandemier er ikke unaturlig tema for åpningskonferansen med Camilla Stoltenberg som prominent foredragsholder. Mens mRNA teknologien har blitt et stort tema i vår COVID tid, så er potensialet og fallgruver forbundet med CRISPR teknologien tema under Darwin Day som finner sted i forkant av åpningskonferansen. Genterapi er temaet for Bioteknologidagen 2022; nåtid og fremtid.

Tre større arrangementer knytter forskning, kunnskap og næring sammen. Partnership for Life (LMI, OCC, Inven2) hvor næringsminister Jan Christian Vestre deltar, InLifeScience (Life Science Cluster og TEKNA) hvor tema er bærekraft, globale utfordringer, bioteknologi/bioøkonomi, samt Lanseringen av Veksthuset for livsvitenskap. Arrangementene bidrar til møter mellom akademia, næringsliv og investorer og inkluderer feks en-til-en speed-dating mellom forskere og næringsliv. Karrierearrangementet, Young talents, knytter også til arbeidslivet. Det handler i år om karrieremuligheter utenfor akademia, mens arrangementet «Gutter og livsvitenskap» henvender seg til elever på videregående skole.

Til sist, men ikke minst er det flere spennende arrangementer i regi av våre konvergensmiljøer. Disse blir som kjent finansiert av UiO:livsvitenskap og målet er å legge til rette for ny og spennende forskning hvor forskere med ulik dybdekunnskap møtes rundt tverrfaglige problemstillinger. Her spenner temaene fra tverrfaglige perspektiver på mental helse via protonterapi (Kreftforeningens vitenskapssenter), organdonasjon (Litteraturhuset), farmasøytiske tidsreiser og drømmer til smittsomhet.

Det er bare å si stor takk og ønske velkommen.

Av Per Morten Sandset, Svein Stølen
Publisert 30. jan. 2022 20:11 - Sist endret 12. feb. 2023 20:41
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO