Utdan­nings­sat­singen fortsetter!

Universitetet i Oslo (UiO) har i de siste årene satt utdanning høyt på dagsorden, og team Stølen–Gornitzka har ambisjoner om å fortsette og forsterke denne satsingen i årene fram til 2025! Først publisert i Universitas.

Studiebarometeret for 2020 viser at vi fremdeles har mye ugjort – spesielt på koplingene til praksis og på tilbakemeldinger til studentene. Covid-19 og digitaliseringsbølgen vi nå er midt oppe i, har satt en del av denne satsingen på vent, men har også illustrert en del nye muligheter. Hvilke saker er så høyt på vår agenda? 

En viktig prioritet for oss er å gi et utdanningstilbud som er tilpasset studentene. Studentene ved UiO er mangfoldige og har ulike ambisjoner, faglige interesser og livssituasjon. 

Vi ønsker derfor å gi studentene mer valgfrihet i sammensetningen av studiet sitt, der vi tilrettelegger for tydeligere tverrfaglige studieløp. Tverrfaglighet skal ikke bare være noe som kjennetegner satsingen på honoursprogrammer! Alle studentene skal få en mulighet til å ta del av UiOs unike faglige bredde – hvis de ønsker det – ikke minst innen områder som bærekraft og klima.

Vi ser også muligheter for å styrke praksiselementene i studiene som en del av et mer fleksibelt studietilbud. Enkelte miljøer ved UiO har allerede startet opp med utviklingssemestre, og en tettere kopling til arbeidslivet underveis i studiene er noe vi ønsker å styrke. 

Studentenes behov handler også om å hente impulser utenfor UiO – gjennom å ta del i det store europeiske eksperimentet der vi bygger allianser mellom universiteter på tvers av land. Circle U heter alliansen som UiO leder og som skal sjøsettes i 2021. 

Gjennom et tett samarbeid med søsterinstitusjoner i byer som Berlin, London og Paris kan vi sammen skape en helt ny og unik studentopplevelse – der internasjonaliseringen både skjer digitalt og gjennom inn- og utgående fysisk mobilitet. Vi ønsker at Circle U skal være en universitetsallianse som skal gi studentene nye perspektiver, kulturell kompetanse og innsikt i praktisk problemløsning. 

Det er en gjenganger at Studiebarometeret rapporterer at studentene ønsker seg flere og bedre tilbakemeldinger. Dette ønsket synes faktisk å være nokså unisont for alle landets studenter! Situasjonen ser heller ikke ut til å bedre seg – hvis vi skal stole på det nevnte Studiebarometeret. 

Tilbakemeldingsproblematikken er med andre ord kompleks. Vår tilnærming til denne utfordringen er tredelt: For det første tror vi mer på dialog enn på ensidige «tilbakemeldinger» – vi må jobbe systematisk for å styrke den kontinuerlige akademiske samtalen – mellom vitenskapelig ansatte og studenter, og mellom studentene selv. 

For det andre trenger vi en tydeligere forventningsavklaring – der undervisere og studentene klargjør «rettigheter og plikter» seg imellom. Vi tror en slik forventningsavklaring er viktig for å etablere gode arbeidsrutiner og en kultur for læring i det enkelte studiet. 

For det tredje ser vi muligheter for å utnytte digitaliseringen til å eksperimentere mer med personifiserte innspill til studentenes arbeider og innsats. Her tenker vi at nyere forskning om læring ikke minst kan være nyttig for å gjøre studentene faglig tryggere.

Av Svein Stølen, Åse Gornitzka, Per Morten Sandset, Mette Halsov Hansen, Bjørn Stensaker
Publisert 17. feb. 2021 08:00 - Sist endret 12. juni 2021 21:35
Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rektoratbloggen

Vårt ønske er at UiO styrker sin evne til samspill internt og eksternt. Målet er å utnytte den enestående posisjonen vi har som hovedstadsuniversitet i en av de mest kunnskapsintensive regionene i Europa.

I Rektoratbloggen skriver vi om saker av stor betydning for UiO.

Foto: Jarli & Jordan/UiO